Meillä taitaa olla sama suunta

Antti Väänänen, 47

Infektiolääkäri, pääluottamusmies

Lappi

Rovaniemi

48

Olen syntynyt Rovaniemellä. Äitini oli laitoshuoltaja ja isä huoltomies. Ilman hyvinvointiyhteiskuntaa en välttämättä olisi nykyisessä työssäni infektiolääkärinä Lapin keskussairaalassa. 2012 minut valittiin Lapin sairaanhoitopiirin pääluottamusmieheksi. Tällöin politiikka tuli hiljalleen tutummaksi, opiskeluaikoina tai aiemmin politiikka ei ollut tullut vastaan. 2017 Kuntavaalien aikaan minua pyydettiin ehdokkaaksi. Tällöin tuli ajankohtaiseksi tarkemmin tutustua eri puolueiden ohjelmiin ja arvoihin. SDP:n linja vastasi arvojani.
Kuntavaaleissa tulin valituksi Rovaniemen kaupunginvaltuuston varavaltuutetuksi. Luottamustoimet: Lapin alueteatteriyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, koulutuslautakunnan jäsen, tarkastuslautakunnan varajäsen ja Lapin liiton hallituksen varajäsen.
Perheeseen kuuluu vaimon lisäksi kolme kouluikäistä lasta ja koira. Palveluviidakko on tullut konkreettisesti tutuksi, kun siskoni kanssa olemme joutuneet huolehtimaan isän ja jo edesmenneen äidin asioita.

Minulle tärkeää

Pidetään ihmisistä huolta kaikissa elämänvaiheissa ja kaikissa elämäntilanteissa.

Yhteiskunnan tulisi olla sellainen, missä jokaisella on hyvä elää. Kaikilla tulee olla luottamusta tulevaisuuteen. Kulttuuri-, sivistyspalvelujen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tulee olla toimivia ja saavutettavia kaikille. Kaikilla tulee olla mahdollisuus kouluttautua varallisuudesta riippumatta. Sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit tulee olla sellaiset, että toiminta on laadukasta kaikilta osin. Kulttuuripalvelujen saavutettavuutta tulisi parantaa.

Hyvä hoito kuuluu kaikille

Elinvoimainen Suomi

Yhteiskunnan on huolehdittava laadukkaasta koulutuksesta, osaavasta työvoimasta sekä elinvoimaisesta tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta. Tutkimus- kehitys- ja innovaatiorahoitusta tulee lisätä. Tuetaan pienten yristysten toimintamahdollisuuksia. Ylläpidetään toimat tieverkostot ja muut yhteydet. Edistetään mielekästä, turvallista, reilua ja tuottavaa työelämää.
Ehdokashaku