Antti Lindtman blogissaan: Kokoomus raottamassa ovea kahden kerroksen työmarkkinoille

31.3.2019

Toimituksille tiedoksi SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin blogikirjoitus:

Työntekijöiden hyväksikäyttö nepalilaisissa ravintoloissa on herättänyt keskustelua työelämän reiluista pelisäännöistä. Helsingin Sanomien lauantaina 30.3. paljastamat väärinkäytökset saivat myös toimitusministeristön sisäministerin tukemaan alipalkkauksen kriminalisointia. SDP on kuluneen vaalikauden aikana esittänyt alipalkkauksesta kriminalisointia useampaan kertaan. On syytä olla tyytyväinen, että vihdoin tämä esitys saa aikaan vastakaikua. Alipalkkauksen kriminalisointi olisi tärkeä askel kohti reilumpia työmarkkinoita niin työntekijän kuin rehdin yrittäjän kannalta.

Valitettavasti toisen suuntaisia aloitteita olemme saaneet viime päivinä Kokoomuksen johdosta kuulla. Puheenjohtaja Petteri Orpo toisti jo aiemmin esittämänsä tavoitteensa ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poistamisesta. Vaatimuksensa Orpo puki nyt lähes kynnyskysymyksen muotoon. Työelämän pelisääntöihin Orpo on puuttunut myös työehtojen yleissitovuuden kautta. Orpo rajaisi yleissitovuuden koskemaan vain työehtosopimusten minimityöehtoja.

Erikseenkin nämä ehdotukset ovat melkoista myrkkyä suomalaisille duunareille, mutta yhdessä ne muodostavat vieläkin vahvemman myrkkypillerin. Yleissitovuuden rajaaminen mahdollistaisi monilla aloilla jopa useiden kymmenien prosenttiyksiköiden palkanalennukset. Esimerkiksi nyt keskustelussa olleella ravintola-alalla työehtosopimuksissa määritellyt palkanlisät muodostavat kokonaisansioista jopa kolmanneksen.

Kokoomuksen esitykset tarkoittaisivat kahden kerroksen työmarkkinoiden syntyä. Yritykset joutuisivat tilanteeseen, jossa kilpailua käytäisiin tuotteiden ja palvelujen laadun sijaan alemmilla palkoilla. Kokoomuksen ajattelussa palkanlisät rajataan yleissitovuuden ulkopuolelle. Jos samaan aikaan vielä luovuttaisiin ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnasta, voisivat työnantajaliittoon kuulumattomat työnantajat tuoda Suomeen työvoimaa ulkomailta ja maksaa heille kolmanneksen alempaa palkkaa.

Työelämän reilut pelisäännöt ovat aina kokonaisuus. Tämä on syytä muistaa aina, kun yksittäisiä ehdotuksia arvioidaan. Jos työelämän pelisääntöjä muutettaisiin nyt kokoomuksen esittämällä tavalla, avattaisiin ovi ulkomaiselle halpatyövoimalle ja kahden kerroksen työmarkkinoille. Reiluudesta nämä esitykset ovat hyvin kaukana.

Blogi löytyy myös osoitteesta https://anttilindtman.fi/kokoomus-raottamassa-ovea-kahden-kerroksen-tyomarkkinoille%EF%BB%BF/