Meillä taitaa olla sama suunta

Antti Lindtman, 36

kansanedustaja

Uusimaa

Vantaa

286

Olen 36-vuotias toisen kauden kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Asun Tikkurilassa puolisoni Kaijan ja 1-vuotiaan Sofie tyttäremme kanssa. Olen lähiöiden kasvatti. Lapsuuteni asuin yksinhuoltajaisäni kanssa Itä-Vantaalla, ja lukion jälkeen muutin omilleni. Ruokarahoja aloin tienata betoniauton ratissa. Työ kasvatti minusta aikuisen.

Vuonna 2011 tulin valituksi kansanedustajaksi. Työn ohella olen valmistunut valtiotieteiden kandidaatiksi. Olen intohimoinen jalkapalloilija. Harrastuksiini kuuluu myös mm. lenkkeily ja salibandy.

Olen ehdolla eduskuntaan paremman huomisen puolesta.

Minulle tärkeää

Perheystävällisempi Suomi

Uutterat äidit ja isät pitävät Suomen pyörät pyörimässä kotona ja työpaikoilla. Perhevapaat pitää uudistaa perheiden kannalta joustaviksi ja tasa-arvoisiksi. Jokainen lapsi on yhtä arvokas ja siksi kaikilla lapsilla pitää olla yhdenvertainen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Päivähoitomaksuja on alennettava ja ryhmäkoot on pidettävä turvallisina.

Inhimillisempi ikääntyminen

Ikäihmisten hoivan epäkohtien korjaaminen on arvovalinta. Riittävä hoitajien määrä on kirjattava lakiin, ja kotihoitoon tarvitaan lisää aikaa ja ihmisiä. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen ikääntymiseen ja siksi eläkkeensaajien toimeentuloa on parannettava.

Parempi työelämä ja laadukas koulutus

Suomella ei ole varaa siihen, että nuoret keskeyttävät opintonsa rahanpuutteen vuoksi ja syrjäytyvät työelämästä. Siksi lukio ja ammatillinen koulutus pitää muuttaa aidosti maksuttomaksi. Palkasta pitää jäädä enemmän käteen, ja pienyrittäjyyttä on kannustettava. Epäoikeudenmukainen työttömien aktiivimallin leikkuri pitää purkaa. Parempi työelämä rakennetaan sopimalla, ei repimällä.
Ehdokashaku