Meillä taitaa olla sama suunta

Anni Koivisto, 27

Sosiaalipoliittinen asiantuntija

Lappi

Utsjoki

40

Olen utsjokinen optimisti ja hyvinvointiyhteiskunnan fani. Minulla on lämmin ote ihmisistä ja tiukka ote asioista. Pyrin vaikeissakin tilanteissa löytämään ratkaisuja ja olen valmis näkemään vaivaa niihin pääsemiseksi.

Olen opiskellut sosiaalialaa ammattikorkeakoulussa. Työharjoittelujaksoja olen tehnyt pääosin varhaiskasvatuksessa, mutta myös lastensuojelussa ja ulkomailla orpokodissa. Aiemmin olen työskennellyt erilaisissa palvelualan tehtävissä. Toissa vuonna toimin ammattikorkeakouluopiskelijoita valtakunnallisesti edustavan SAMOKin puheenjohtajana. Nykyisin olen kuntapäättäjänä Utsjoella ja työskentelen Lukiolaisten Liitossa sosiaalipoliittisena asiantuntijana vastuullani toimeentuloon, hyvinvointiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät teemat.

Haluan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja tuoda pohjoisen ihmisen äänen kovempana valtakunnan politiikkaan. Tahdon tehdä töitä sen eteen, että poliittiset päätökset vahvistavat tulevaisuuden näkymiä myös Lapissa. Siksi olen ehdolla

Ilmaston puolella

Ilmaston lämpeneminen näkyy kaikista vahvimmin täällä pohjoisessa. Ilmaston lämpeneminen vaikuttaa elinympäristöömme ja on aito uhka jokapäiväiselle elämälle. Ilmastonmuutoksen torjuminen on välttämätöntä, jotta ainutlaatuinen luontomme ja siihen perustuvat elinkeinot säilyvät. Vahvaa ilmastopolitiikkaa voidaan tehdä alueen tarpeisiin sovitetusti ja hyvinvoinnista heikentämättä. Suomen on otettava vahva rooli Euroopan unionissa, jonka kautta voidaan vaikuttaa muun maailman päästöihin.

Osaamisen puolella

Ihmisten puolella

Hyvinvointiyhteiskunnan on turvattava jokaiselle taustasta riippumatta mahdollisuus onneen ja unelmiin. Se on sekä inhimillisesti oikeudenmukaista että yhteiskunnan näkökulmasta kannattavaa. Eriarvoisuutta on torjuttava tarjoamalla kaikille riittävät yhteiskunnan palvelut ja turvaverkot. Sosiaaliturva on uudistettava varmistamaan ihmisten pärjääminen eri elämäntilanteissa. Hyvän elämän edellytykset ja välttämättömien palvelujen saavutettavuus on turvattava myös syrjäseuduilla.
Ehdokashaku