Meillä taitaa olla sama suunta

Anna-Kristiina Mikkonen, 34

yhteiskuntatieteiden maisteri, pääsihteeri

Kaakkois-Suomi

Savonlinna

144

Olen 34-vuotias yhteiskuntatieteiden maisteri. Toimin palkkatyössä Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteerinä. Olen nyt neljättä kautta Savonlinnan kaupunginvaltuutettu ja toista kautta kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Toimin Savonlinnan Oopperajuhlien hallituksen varapuheenjohtajana sekä Etelä-Savon maakuntahallituksen varapuheenjohtajana. Työurani aikana olen jakanut postia, toiminut järjestösihteerinä ja projektiasiantuntijana. Harrastan kuorolaulua, pianonsoittoa, ristikoita sekä puutarhanhoitoa. Olen ortodoksi.

Maailman muuttamiseen tarvitaan rohkeita ihmisiä. Kuluvan hallituskauden eriarvoistava politiikka suututtaa ja haluan olla osa muutosta, en voi vain katsoa sivusta. Koen, että minulla on kansanedustajaksi tarvittavaa edunvalvontaosaamista, laajat verkostot ja halu vaikuttaa.

Koulutus on tulevaisuusinvestointi. Tämän päivän päätöksillä luodaan huomisen työpaikat. Äänestä sinäkin tulevaisuutta!

Minulle tärkeää

Koulutus

Suomalaisen yhteiskunnan lippulaiva on monien vuosikymmenten ajan ollut laadukas koulutus. Varallisuudesta riippumatta voi maassamme kouluttautua aina tohtoriksi asti laadukkaassa koulutusjärjestelmässämme. Meidän tulee luoda mahdollistavat koulutuspolut aina varhaiskarvastuksesta korkeakoulutukseen. Kaikilla nuorilla tulee olla yhtäläinen mahdollisuus peruskoulun jälkeiseen tutkintoon. Maksuton toinen aste ehkäisee nuorten syrjäytymistä. Koulutus on tulevaisuusinvestointi.

Työ

Työ luo hyvinvointia. Työelämää tulee kehittää yhdessä sopien, ei sanellen. Tarvitsemme aidosti aktivoivaa ja kannustavaa työvoimapolitiikkaa. Monipuolinen elinkeinorakenne turvaa työpaikat. Tämän päivän päätöksillä luodaan huomisen työpaikat. Osaaminen ja ennakkoluulottomat panostukset tulevaisuuden toimialoille luovat uusia työpaikkoja.

Ympäristö

Ilmastonmuutoksen hillitseminen on meidän kaikkien yhteinen asia. Yksilötasolla tärkeitä ovat kaikki arjen kulutusvalinnat, kuten kierrätys ja lähiruuan suosiminen. Meidän on erityisesti pidettävä huolta vesistöistämme. Puhtaan veden arvo nousee vielä kultaakin kalliimmaksi.
Ehdokashaku