Meillä taitaa olla sama suunta

Anita Hellman, 42

johdon assistentti

229

Olen vaikuttamisesta vakuuttunut kansalainen, SDP Helsingin varapuheenjohtaja. Työskentelen PAMissa puheenjohtajan assistenttina. Olen myös tytär, täti, sisko, ystävä. Vuosaarelaistunut eteläpohjalainen palstaviljelijä, kahden komean maatiaiskissan palvelija, metrolla suhaileva kotikokki. Status yksinhuoltajatäti:luonani asuu siskonpoikani, joka on tämän kevään abiturientti.

Luonteeltani olen empaattinen ja utelias, toimelias ja rohkea. Minulla on vankka tausta ammattiyhdistysliikkeen aktiivina. Lukuisat luottamustoimet ovat antaneet pitkäjänteisyyttä ja opettaneet yhteistyön merkityksen ja neuvottelutaidot.

Sydäntäni lähellä on sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä toimiva elinympäristö jossa jokaisella on varaa asua. Kestävä kehitys niin työvoima- kuin ympäristöpolitiikassakin.

Uskon että parasta politiikkaa tehdään silloin, kun päättämässä on niin vanhoja konkareita, politiikan ammattilaisia kuin tuoreita kasvoja, meitä tavallista elämää eläviä kansalaisia.

Minulle tärkeää

Inhimillinen työelämä

Taustani ammattiyhdistysliikkeen aktiivina on antanut minulle näkökulmia työelämään ja sen haasteisiin. Reilu työelämä ja palkka, jolla tulee toimeen heijastuvat yhteiskuntaan kaikilla tasoilla. Niin verotuloina, pienentyneinä sosiaalimenoina kuin yleisenä hyvinvointina. Työstä tulee päästä kotiin hyvällä mielellä ja niin, että voimavaroja riittää perusarjen pyörittämiseen ja siitä nauttimiseen. Minusta jokainen meistä ansaitsee tulla kohdelluksi voimavarana, ei kulueränä.

Hyvinvointi

Mielestäni tulevaisuuden Suomea ei saa rakentaa vain niille, jotka voivat hyvin. Sen on oltava hyvinvointivaltio kaikille asukkailleen. Eriarvoisuuteen ja syrjäytymiseen pitää puuttua. Tähän tarvitaan palveluita ja tekoja niin työvoima-, koulutus- kuin sosiaalipolitiikan saroilla. Ketään ei saa jättää yhteiskunnan ulkopuolelle. Tuen pitää kattaa koko elinkaari, sillä joskus pienikin tapahtuma saa aikaan ihmisen elämässä suuren muutoksen, jonka vaikutuksia on vaikea ennakoida.

Kestävä kehitys ja ympäristö

Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys. Meidän tulee asettaa kunnianhimoiset tavoitteet, joilla pääsemme hiilineutraaliuteen ja lopuksi hiilinegatiivisuuteen. Tämä pitää sisällään niin kulutuskäyttäytymisen muutoksen kuin ympäristönsuojelun. Meidän tulee pitää huolta metsistämme ja luonnon monimuotoisuudesta. Myös eläinten oikeudet ja -suojelu ovat kysymyksiä, joihin haluan panostaa.
Ehdokashaku