Meillä taitaa olla sama suunta

Ahti Ruoppila, 55

Aluejohtaja

Keski-Suomi

Jyväskylä

130

Olen 55-vuotias jyväskyläläinen aluejohtaja. Asun avoliitossa, minulla on aikuinen 25-vuotias Venla-tytär.
Tunnen Keski-Suomen erinomaisen hyvin. Maakuntavaltuuston varapuheenjohtajana ja palkansaajaliikkeen alue- ja järjestöasiantuntijana olen saanut vierailla kaikissa kunnissa ja sadoilla työpaikoilla vuosien varrella.
Minulle on annettu mahdollisuus edustaa keskisuomalaisia SDP:n puoluehallituksessa, mikä on todella erinomainen vaikuttamisen paikka.

Minulle tärkeää

Työ

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta rakentuu uutteruudelle ja ammattitaidolle. Työstä työhön siirtyminen on tehtävä helpoksi. Palkalla on tultava toimeen. Aktiivimalli on kumottava ja työllistymistä on helpotettava vahvistamalla muutosturvaa. Ammattiliitoille on saatava kanneoikeus työntekijöiden turvaksi. Kolmikantainen neuvottelukulttuuri palautettava: sopimalla, ei repimällä eikä pakottamalla. Perhevapaamalli uudistamalla lisätään tasa-arvoa.

Koulutus

Koulutusleikkausten aika on ohi. Oppiminen ja sivistys edistävät hyvää elämää. Ihminen ei ole vain tuotannontekijä. Laadukas varhaiskasvatus, joustava koulupäivä, oppioikeuden pidentäminen ja elinikäinen oppiminen mahdollistavat täysipainoisen osallistumisen yhteiskuntaan. Ammatillisen koulutuksen lähiopetusta ja aikuiskoulutuksen resursseja lisättävä.Eri oppilaitosten yhteistyötä kehitettävä. Panostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen lisäävät vaurautta.

Hoiva

Inhimillinen, laadukas ja turvallinen hoiva ja hoito ovat ihmisoikeuksia. Lasten, vammaisten ja vanhusten hoivapalveluja ei saa alistaa markkinavoimille, eivätkä ne saa olla rikastumisen välineitä. Hoitajamitoitus on kirjattava lakiin, laatua valvottava ja rikkomukset sanktioitava. Neuvolapalveluja ei pidä yksityistää.
Ehdokashaku