Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan oppositioedustajat: Esitämme epäoikeudenmukaisten lakkolakien hylkäämistä
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on tänään saanut päätökseen työrauhapaketin käsittelyn. Kyseessä on hyvin poikkeuksellinen lakiuudistus. Missään muualla pohjoismaissa ei ole työtaistelutoimia rajoitettu lainsäädännöllä. Oppositiopuolueista sosialidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät esittävät lakkolakien hylkäämistä omassa vastalauseessaan.
Oppositioedustajat katsovat, että esitetyt lakimuutokset ovat suhteettoman rajuja tilanteessa, jossa lakkojen määrä maassamme on erittäin vähäinen: Vain puoli tuntia vuodessa keskimäärin työntekijää kohden. Hallituksen esityksen mukaan lakkojen määrää halutaan vähentää 5-10 prosentilla.
– Mielestämme yksilöille määritelty 200 euron sakko on tarpeeton ja sitä ei tulisi säätää. Tällaisia työrauhan vastaisia tapauksia on nykyäänkin erittäin harvoin. 2000-luvulla yli 1100:sta käsitellystä jutusta vain 39. Nyt kun lakkosakot nousevat rajusti työtekijäpuolelle, niitä on entistä vähemmän. Teemme vain uudenlaista oikeuskäytäntöä, turhaa lainsäädäntöä ja aiheutamme kaksinkertaisen sanktion ensin yhdistykselle ja sitten vielä sen jäsenelle, sanovat oppositioedustajat.
Palkansaajien asemaa heikennetään monelta osin. Myötätuntotyötaisteluista rajaaminen vaikeuttaa liikaa muun muassa sellaisten alojen tulemista, jotka tarvitsevat tukea saadakseen kunnollisen sopimuksen aikaiseksi. Myös poliittisten lakkojen rajoittaminen 24 tuntiin on kohtuuton vaade. Samasta aiheesta ei saisi lakkoilla 12 kuukauteen.
– Hallitus tavoittelee lakiuudistuksella itseensä ja erityisesti ajamiinsa asioihin kohdistuvan arvostelun rajoittamista. Tämä on kummallista etenkin siksi, että Suomessa poliittisia lakkoja on järjestetty harvoin. Niiden määrään hallitus itse voi vaikuttaa politiikallaan, kansanedustajat jatkavat.
– Lakko-oikeuden rajoitukset ovat ongelmallisia Suomen kansainvälisten velvoitteiden näkökulmasta. Kansainvälinen työjärjestö ILO on juuri kehottanut hallitusta neuvottelemaan esityksestä työmarkkinaosapuolten kanssa. Tähän hallitus ei enää suostunut, kertovat oppositioedustajat.
Valmistelussa suuria puutteita ja kiirehdintää
Lakiesityksen valmistelu on ollut kautta koko lainvalmistelun puutteellista. Hallitusohjelman tiukka kirjaus ja etukäteen lukkoon lyöty tavoite ovat rajoittaneet lainvalmistelijaa tekemästä harkittua ja hyvän hallintotavan edellyttämää lakitekstiä. Työmarkkinajärjestöjen ja monien asiantuntijoiden arviot on valmistelussa sivuutettu eikä lakkojen ilmenemisen juurisyihin ole pureuduttu.
Myös valiokuntavaiheessa valiokunnan puheenjohtajan mukaan asian valmistelulla ”ei ole ollut kiire”, mutta samaan aikaan valiokunta on kokoustanut asiasta hyvin poikkeuksellisina ajankohtina, kuten esimerkiksi seitsemältä aamulla.
– Valiokunnan poikkeuksellinen kokoontumisaikataulu on osoittanut sen, että lakiesityksen aikataulua kiirehditty. Alkuperäisellä voimaantuloajalla (1.7.2024) mietintö olisi voinut valmistua vielä touko-kesäkuun vaihteessa. Me vastustamme lakiehdotuksen voimaantulon aikaistamista, päättävät oppositioedustajat.