Tuppurainen Pariisiin korkean tason Euroopan kriisivalmiutta ja varustautumista koskevaan ECFR:n työryhmään

8.10.2024

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Tytti Tuppurainen on kutsuttu osallistumaan arvostetun ajatuspaja ECFR:n (European Council on Foreign Relations) järjestämään ensimmäiseen varustelutaloustyöryhmän (Wartime Economy Task Force) kokoukseen Pariisissa 8.-9. lokakuuta 2024.

Työryhmä kokoaa yhteen Euroopan johtavia poliittisia ja taloudellisia toimijoita käsittelemään Euroopan kriisivarautumista ja varustautumista. Työryhmän tavoitteena on kehittää konkreettisia strategioita ja toimintasuunnitelmia, joilla vahvistetaan EU:n kykyä reagoida kriiseihin nopeasti ja tehokkaasti.

– Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on tuonut tietoa siitä, mitä täysimittainen sota tarkoittaa, mitä se puolustukselta edellyttää. Euroopan puutteet oman puolustuksen järjestämiseksi ovat vakavia. Samalla on kuitenkin huomattava, että Euroopan talouden ja teknologiaosaamisen taso mahdollistaa vuosikymmenten laiminlyöntien korjaamisen, Tuppurainen kuvaa.

– Meidän on varauduttava ja varustauduttava. Suomella on tähän keskusteluun paljon annettavaa. Varautuminen vaatii eurooppalaisten yhteiskuntien sitoutumista: tarvitsemme uuden yhteiskuntasopimuksen, jossa yhteiseen ponnistukseen puolustuksen rakentamisessa liittyy vahva sosiaalinen oikeudenmukaisuus.

Työryhmään kuuluu useita Tuppuraisen ministeriaikaisia kollegoita, kuten työryhmän puheenjohtajat Moldovan entinen ulkoministeri Nicu Popescu ja Portugalin entinen eurooppaministeri Tiago Antunes ja työryhmän jäseniä, kuten Ranskan entinen eurooppaministeri Laurence Boone, sekä entinen Naton puolustusinvestointiosastosta vastannut apulaispääsihteeri (vuodet 2016 – 2022) Camille Grand. Samaa tehtävää hoitaa nykyään suomalainen Tarja Jaakkola.