Suuren valiokunnan sd-edustajat: Kalakantojen suojelun tulee olla oikea-aikaista, oikeasuhtaista ja tieteeseen pohjautuvaa

18.10.2024

– Suojelun tulee olla nykyistä nopeammin reagoivaa, tieteeseen pohjautuvaa, ennakoitua, systemaattista ja varovaisuusperiaatteen mukaista, korostavat suuren valiokunnan SDP:n kansanedustajat.

Suuri valiokunta käsitteli perjantaina valtioneuvoston asetusta eräiden kalakantojen ja kalakantaryhmien Itämerellä sovellettavien kalastusmahdollisuuksien vahvistamisesta vuodeksi 2025. Suuri valiokunta tuo maa- ja metsätalalousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan tavoin esiin huolensa Itämeren kalakantojentilassa tapahtuneista muutoksista ja useiden kalakantojen nopeasta taantumisesta

Valiokunnan sd-ryhmä korostaa reaaliaikaisten seurantavälineiden ja tieteellisten tutkimuskeinojen kehittämistä sekä resursoimista kalakantojen suojelun vahvistamiseksi, jotta ei tehdä virheellisiä poliittisia ratkaisuja väärän ennakkotiedon perusteella.

– Kalakantojen suojelun vuoksi on noudatettava erityistä oikea-aikaisuutta sekä varovaisuutta. Vastaavasti elinkeinon kannalta on haitallista tehdä ylimitoitettuja suojelutoimia ilman tieteellistä näyttöä, toteaa kansanedustaja, suuren valiokunnan varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri.

Suuri valiokunta korostaa, että on erittäin tärkeää saada Itämerelle lohen monivuotinen hoitosuunnitelma, ja valiokunta katsookin, että Suomen tulee jatkaa aktiivista vaikuttamistyötä Itämeren alueella ja EU:ssa lohen monivuotisen hoitosuunnitelman saamiseksi.