SDP:n Werning kritisoi hallituksen takinkääntöä: Meriliikenteen väylämaksujen puolituksen peruuttaminen vaarantaa Suomen talouden kilpailukyvyn
Pääministeri Petteri Orpon hallitus on tehnyt linjauksen, joka herättää huolta Suomen viennin ja merenkulun tulevaisuudesta. Huhtikuun 16. päivän kehysriihessään hallitus linjasi, että väylämaksujen väliaikainen puolitus päättyy vuoden 2024 loppuun ja maksut palautuvat täysimääräisiksi tammikuun 2025 alusta. Tämä linjaus on suorassa ristiriidassa hallitusohjelman kirjauksen kanssa, jonka mukaan meriliikenteen väylämaksujen puolituksesta olisi pitänyt tulla pysyvä vuodesta 2024 alkaen. SDP:n kansanedustaja Paula Werning on tyrmistynyt päätöksestä, joka uhkaa vakavasti erityisesti Itä-Suomen vientiteollisuuden ja merenkulun toimintaedellytyksiä.
– Hallituksen takinkääntö on valtava pettymys, erityisesti Kymenlaakson alueelle, missä sijaitseva HaminaKotkan satama kantaa huomattavan osan Suomen merenkulun väylämaksuista. Hallituksen päätös peruuttaa väylämaksujen puolituksesta osuu kipeimmin juuri Itä-Suomeen, jolla on hyvin kriittinen asema Suomen vientikapasiteetin kannalta. Tällä päätöksellä on laaja-alaisia vaikutuksia, jotka johtavat Suomen talouden kasvun heikentymiseen ja työpaikkojen häviämiseen monilta logistiikkatoimijoilta, jotka ovat osana tätä vientiliikennettä, kertoo Werning.
Werning huomauttaa, että väylämaksut ovat jo nykyisellään poikkeuksellinen rasite Suomen kaupalle ja logistiikalle, etenkin kun ne yhdistetään muihin tuleviin kustannuksiin, kuten EU:n sääntelyyn ja päästökauppaan.
– Suomi on jo valmiiksi EU-maiden keskuudessa korkeiden logistiikkakustannusten maa. Hallituksen päätös nostaa väylämaksut täysimääräisiksi heikentää kilpailukykyämme entisestään ja tarkoittaa, että kuljetukset siirtyvät muihin maihin, koska Suomen reitistä tulee puolet kalliimpi kuin kilpailevista reiteistä, korostaa Werning.
Hallituksen päätös vaarantaa myös merkittäviä investointihankkeita, kuten Kotkaan ja Haminaan suunniteltuja akkuteollisuuden tehtaita.
– Kotkaan ja Haminaan on suunnitteilla kaksi isoa akkuteollisuuden tehdasta, joiden sijaintipaikat on tarkoituksella valittu sataman läheisyyteen logististen kustannusten kilpailukyvyn vuoksi. Laskelmat on tehty väylämaksujen puolittamisen varaan. Hallituksen linjaus riskeeraa nämä suuret tehdashankkeet, ja epäselvää on tulevatko tehdashankkeet nyt toteutumaan, sanoo Werning huolestuneena.
Elinkeinoelämä ja työmarkkinajärjestö SAK vastustavat myös hallituksen päätöstä korottaa meriliikenteen väylämaksuja.
– Hallituksen on osoitettava, että se kykenee tekemään johdonmukaista talouspolitiikkaa, joka tukee Suomen kilpailukykyä ja viennin elinvoimaa. Hallituksen on palattava hallitusohjelmassa sovitulle linjalle ja säilytettävä väylämaksut pysyvästi puolitettuna, vaatii Werning.