SDP:n Tuppurainen puhujaksi Varsovan turvallisuusfoorumiin

30.9.2024

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Tytti Tuppurainen osallistuu 1.-2.10. Puolan Varsovassa järjestettävään Varsovan turvallisuusfoorumiin.

Tuppurainen puhuu korkean tason tilaisuudessa pääsalissa järjestettävässä paneelissa Euroopan turvallisuudesta ja transatlanttisista suhteista sekä alustaa pyöreän pöydän keskustelussa Ukrainan EU-jäsenyysehtojen edistämisestä.

Tapahtumassa puhuvat myös muun muassa Puolan presidentti Andrzej Duda ja Kosovon pääministeri Albin Kurti sekä Puolan, Tšekin Ukrainan, Armenian, Ruotsin, Latvian, Liettuan ja Islannin ulkoministerit.

– Ukrainan tukea on edelleen vahvistettava Venäjän hyökkäyssodan jatkuessa. Tämä on tärkeä tilaisuus myös keskustella Naton puolustuksesta ja pelotteesta sekä transatlanttisen puolustusarkkitehtuurin tulevaisuudesta, Tuppurainen sanoo.

Tuppuraisella on kahdenkeskisiä tapaamisia turvallisuusfoorumin aikana. Hän tapaa Moldovan energiaministeriön valtiosihteeri Cristina Pereteatcun, joka vastaa lisäksi kansainvälisistä suhteista. Tuppurainen tapaa myös Euroopan johtajuusverkosto ELNETin Marta Kubican ja Joanna Olszewskan. Tapaamisten ohella Tuppurainen osallistu Ukrainan tukemista koskevaan lounastilaisuuteen, jota emännöi Varsovan turvallisuusfoorumin johtaja, professori Katarzyna Pisarska. Tuppurainen osallistuu myös Puolan ulkoministeri Radosław Sikorskin isännöimille illallisille.

Tuppurainen osallistuu nyt toista kertaa Varsovan turvallisuusfoorumiin. Vuodesta 2014 alkaen järjestetty Varsovan turvallisuusfoorumi kokoaa yhteen yli 1500 hallintojen, kansainvälisten organisaatioiden, teollisuuden sekä tutkimuslaitosten edustajaa yli 90 maasta.

Jaa sosiaalisessa mediassa