SDP:n Suhonen: Lastensuojelusta ajankohtaiskeskustelu nyt!

23.10.2024

SDP:n kansanedustaja Timo Suhonen on jättänyt eduskunnan puhemiehelle esityksen ajankohtaiskeskustelun järjestämiseksi täysistunnossa lastensuojelusta.

– Nyt kuuluu sellaisia viestejä, jotka vaativat nopeita toimia. Siksi jätän, huomenna torstaina puhemiehelle esityksen lastensuojelun ajankohtaiskeskustelusta. Jo pelkät huhut bisneksestä lastensuojelussa ja turhista huostaanotoista vaativat toimia ja mielestäni hallituspuolueilta vastuullisuutta leikata huhuilta siivet, lataa Suhonen karmeista uutisista.

– Alan ammattilaiset avautuvat kriisistä, ammattilaisten järjestöt ovat kertoneet lastensuojelun murentamisesta. Kukaan ei halua kahdeksanvuotiaan Erican tapauksen toistumista. Kyllä Suomessa on vielä varaa hoitaa lastensuojelu laillisesti viranomaistyönä, pätevillä työntekijöillä – ilman ahneita pääomasijoittajia ja katteiden omaan taskuun käärijiä, vaatii Suhonen.

——-

Keskustelualoite

lastensuojelun nykytilasta, uhkakuvista ja laillisesta toteutuksesta hyvinvointialueilla

Eduskunnan puhemiehelle

Lastensuojelun kentältä kantautuu viestejä, että lastensuojelulla tehdään bisnestä. Jopa bisnestä, jossa tehdään huostaanottoja turhaan. Siis karmeita esimerkkejä, joita ei pitäisi olla edes olemassa. Toisaalta on varmasti selvää, että yksikään lainsäätäjä ei halua yhtään uutta kahdeksanvuotiaan Erican tapausta toistuvaksi tässä maassa.

On käynyt selväksi, että on tehty epäonnistuneita ulkoistamisia ja viranomaistyötä on laittomasti yksityistetty. Tällöin on jo menetetty alkuperäinen tavoite, joka on se, että kaikilla lapsilla tulee olla oikeus turvalliseen kasvuympäristöön – myös lastensuojelun viranomaistoimet kohdanneilla lapsilla. Heitä ei voi uhrata markkinavoimille ja taloudellisen voiton tavoittelulle.

Eduskunnassa on valmistumassa hallituksen esitys sosiaalityöntekijän sijaispätevyysehtojen väljentämiseksi. Se tulee ensimmäiseen käsittelyyn marraskuun puolivälissä. Esitys on saanut laajaa kritiikkiä ja herättänyt paljon huolta. Esityksen epäillään tuovan alalle vain näennäissäästöjä. Ammattijärjestö Talentian mukaan esimerkiksi lastensuojeluun on vaarassa syntyä uusi normaali, epäpätevien sosiaalityöntekijöiden ammattikunta. Sosiaalihuollon ammattihenkilölain muutokset astuvat voimaan heti ensi vuoden alussa. Esityksen seurauksena lastensuojelussa tilapäisesti toimivien sosiaalityöntekijöiden kelpoisuusvaatimuksia alennetaan.

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut 23.9.2024 arviointimuistiot Vuosien 2024 ja 2025 toimeentuloturva- ja sosiaali- ja terveyspalvelulainsäädännön muutosten yhteisvaikutukset eri ihmisryhmien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen sekä Vuosien 2024 ja 2025 sosiaaliturvamuutosten yhteisvaikutukset kotitalouksien taloudelliseen asemaan. Muistiosta käy ilmi myös se, että esimerkiksi eri ihmisoikeussopimusten valvontaelinten linjausten mukaan leikkauksia ei pitäisi kohdistaa pienituloisimpiin taikka haavoittuvimmassa asemassa oleviin väestöryhmiin. Lapsen edun ja lapsen oikeuksien toteutumisen näkökulmasta tulisi välttää etenkin lapsiköyhyyttä lisääviä politiikkatoimenpiteitä sekä toimia, jotka vaikuttavat heikentävästi lapsen huolenpidosta vastaavien asemaan. Valitettavasti hallituksen esityksillä on ollut tällaisia vaikutuksia.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian mukaan ei-pätevän ammattiryhmän tuominen alalle ei ratkaise työvoimapulaa. Ammattiliitossa ihmetellään, mihin tarpeeseen nämä työntekijät oikeastaan vastaavat. He eivät voi toimia lapsen vastuusosiaalityöntekijänä, eivät valmistella huostaanottoja, eivätkä tehdä kiireellisiä sijoituksia tai sijaishuollossa rajoitustoimenpiteitä.

Alan ammattilaisten mukaan lastensuojelu Suomessa on kriisissä ja kelpoisuusvaatimusten alentaminen vain pahentaa sitä. On esitettykin aiheellisesti kysymys, jos ei-pätevä henkilö tekee työssään virheen, kuka kantaa vastuun.

Orpo-Purran hallitusta on jopa syytetty lastensuojeluvastaiseksi. Ammattijärjestön mukaan ammattikelpoisuuksiin puuttuminen on selvä viesti lasten tarvitsemien palveluiden ja niiden tekijöiden arvostamisesta. Ajatellaan, että lastensuojelua voidaan tehdä vähän ohuemmallakin, epäpätevällä osaamisella.

Hallituksen ajama muutos kuormittaa alalla työskenteleviä. Sijaisten perehdytys- ja valvontavastuu on aina työpaikan pätevillä sosiaalityöntekijöillä. Lopputuloksena lakimuutos tekee sosiaalityöntekijän sijaistulkinnasta aikaisempaa laveamman. Alalle voidaan siis palkata henkilöitä, joiden opintojen sisältö ei vastaa vaadittavaan osaamiseen ja työnantajan harkintavalta suurenee.

Hyvinvointialueiden lastensuojelun tehtävissä työskentelee noin 1 200 sosiaalityöntekijää. Tilapäisiä sosiaalityöntekijöitä on eniten nimenomaan lastensuojelussa. Runsaan neljänneksen sosiaalityöntekijöiden tehtävistä hoitaa niin sanottu sijaiskelpoinen sosiaalityöntekijä.

Lastensuojelutyö nojaa lapsen oikeuksiin, jotka ovat lastensuojelulain taustalla. Lakiopinnot kuuluvat sosiaalityöntekijöiden koulutukseen. Esimerkiksi sosiaalityön ammattilaisjärjestö

Talentia pelkää lain muutoksen kuormittavan kohtuuttoman paljon työpaikan päteviä sosiaalityöntekijöitä. Heidän vastuullaan on tälläkin hetkellä sijaisten perehdytys- ja valvontavastuu. Lakimuutos tulee kuormittamaan merkittävällä tavalla työntekijöitä ja vie aikaa perustyöltä ja lasten kanssa työskentelyltä. Pelko on, että pätevät työntekijät laittavat hanskat tiskiin ja äänestävät jaloillaan.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun lastensuojelun tilasta, uhkakuvista ja laillisesta toteutuksesta hyvinvointialueilla.