SDP:n Suhonen Itä-Suomen asialla
Savo-Karjalan kansanedustaja Timo Suhonen (sd) jätti tänään perjantaina kolme Itä-Suomen liikennettä korjaavaa talousarvioaloitetta. Tieliikenteeseen kaksi yhdysteiden perusparannusaloitetta ja yhden raideliikenteeseen.
Suhonen esittää Pieksämäki-Varkaus-Joensuu radan sähköistämisen suunnitteluun kolmea miljoonaa euroa.
– Näen ratahankkeen tärkeäksi Itä-Suomen teollisuuden tulevaisuuden kannalta pitkällä aikavälillä. On tärkeää kohdistaa toisenlaista silmää liikkumiseen nyt muuttuneessa tilanteessa. Toisaalta alueemme on hyvässä paikassa, jos vaikka katsotaan vaikkapa akkuraaka-aineiden materiaalivirtoja, sanoo Suhonen.
– Tieliikenteessä huomioni on kohdistunut kahteen pahaan kuntoon päässeen, korjausvelkaiseen tieosuuteen Leppävirralla ja Varkaudessa; Varkaudentiehen ja Harjurannantiehen. Molemmat kaipaavat ainakin pikaista päällystystä ihan liikenneturvallisuudenkin nimissä, perustelee Suhonen.
Liite: Aloitteet alkuperäisinä
Talousarvioaloite
määrärahan lisäämisestä
yhdystie 4681 perusparantamiseen (975 000 euroa)
Eduskunnalle
Varkaudessa yhdystie 4681, Harjurannantie on osittain huono kuntoinen. Se on ollut jo ainakin kahden vuoden ajan Väylän korjausvelkalistalla. Yhdystie 4681 välillä Satamakadun tienhaara – Härmäniemen tienhaara, yhteensä noin osuus yhdeksän kilometrin matkalla, odottaa edelleen vähintään perusteellisesti tehtyä asvaltointia.
Sen liikennöitävyys on kriittisellä rajalla. Myös ajoneuvojen rikkoontumiselle on vaara. Puhumattakaan kaksipyöräisistä tiellä liikkujista. Tien kunnolla on olemassa jo suuresti liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus. Asiantuntijoiden mukaan arvioitu kustannus 700 000 – 1 000 000 euroa riippuen korjauksen toimintatavasta ja sen perusteellisuudesta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää 975 000 euroa momentille 31.10.20
yhdystie 4681 perusparantamiseen.
Helsingissä 20.10.2023
_______________________________
Timo Suhonen /sd
Talousarvioaloite
määrärahan lisäämisestä
yhdystie 16365 perusparantamiseen (500 000 euroa)
Eduskunnalle
Leppävirran kunnan, tarkemmin Riikinnevan jätekeskusalueella sijaitsee Riikinvoima Oy:n jätteenpolttolaitos. Riikinnevan alueelle johtava Varkaudentie, yhdystie 16365 on 4,3 kilometriä pitkä osuus, joka sijoittuu Riikinnevantien ja valtatie 5:n väliin. Tielinjaus ja sen kunto on ajalta ennen Riikinnevan jätekeskuksen perustamista (1990).
Tien kaistaleveys on juuri vaadittava 3,5 metriä, tiellä ei ole lainkaan pengertä. Tien kapeuden sekä mutkaisuuden vuoksi rekka-autojen pyörät painavat etenkin mutkiin polanteita, jotka aiheuttavat suistumisvaaran etenkin vastaantulotilanteissa. Talvella edellä mainitut riskit kasvavat merkittävästi.
Raskas liikenne syö vanhaa tiepohjaa aiheuttaen tien pintaan kuoppia, joita paikataan, kun ne ovat kasvaneet merkittävän suuriksi.
Vuosittainen liikennemäärä on kasvanut rajusti ja tien vaarallisuus on kaikkien sitä käyttävien tiedossa. Vaarallisuudesta on kirjelmöity Pohjois-Savon Ely-keskukselle.
Tien vuosittaiset liikennemäärät Riikinnevan alueelle:
- henkilöautoliikenne 21 000 autoa
- Jätteet polttolaitokselle 140 000 tonnia
- lisäaineet polttolaitokselle 5 000 tonnia
- tuhkat ja metallit uusiokäyttöön 30 000 tonnia
- pilaantuneita maa-aineksia 50 000 tonnia.
Muuttamalla tonnit autoiksi (35 tonnia/auto), noin 6500 raskasta kuorma-autoa ajaa vuosittain kyseistä vaarallista tieosuutta, jossa talvisin autojen peilit osuvat lähes päivittäin toisiinsa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää 500 000 euroa momentille 31.10.20
yhdystie 16365 perusparantamiseen.
Helsingissä 20.10.2023
_______________________________
Timo Suhonen /sd
Talousarvioaloite
määrärahan lisäämisestä
Pieksämäki-Varkaus-Joensuu radan sähköistämisen suunnitteluun (3 000 000 euroa)
Eduskunnalle
Savon radasta Pieksämäeltä haarautuva, Varkauden kautta Joensuuhun kulkeva rataosuus on 181,7 kilometriä pitkä ja edelleen sähköistämätön. Rata on Varkauden raskaan teollisuuden keskittymälle tärkeä. Yhä tärkeämmäksi se on muodostumassa yritysten näkökulmasta, jotka ovat tarkkoja tuotantonsa ja logistiikkansa vähäpäästöisyydestä. Ne ovat kovassa kansainvälisessä kilpailussa yhä tärkeämpiä arvoja. Myös työvoiman liikkuvuudelle on toimivalla, vähäpäästöisellä raideliikenteellä yhä suurempi merkitys.
On huomion arvoista, että Varkauden akkutehdas on jälleen heinäkuussa jälleen aloittanut tuotantonsa uuden omistajan toimesta. Toisaalta on tiedossa, että Sotkamon Talvivaaran kaivoksen akkukemikaalitehdas pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonaan autoon vuodessa. On myös tärkeää, että Suomen poikittaisesta rataverkosta pidetään hyvää huolta. On muistettava, että Euroopan suurin litium-esiintymä sijaistee Kaustisella, mikä myös on akkuteollisuuden kannalta tärkeä raaka-aine.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää 3 000 000 euroa momentille 31.10.77
Pieksämäki-Varkaus-Joensuu radan sähköistämisen suunnitteluun.
Helsingissä 20.10.2023
_______________________________
Timo Suhonen /sd