SDP:n Seppo Eskelinen: Ratamaksun rajut korotukset on arvioitava huolellisesti

9.2.2024

Raideliikenteen kustannukset voivat kasvaa tulevaisuudessa, sillä hallitus haluaa mahdollistaa esityksellään ratamaksun perusosan korottamisen investointiperusteella. – Raideliikennelain muutos sallisi rajun, jopa viisinkertaisen korotuksen ratamaksun perusmaksuun, jos se katsotaan investoinnin kannalta välttämättömäksi. Näin merkittävä raidekuljetuskustannusten nousu voi uhata kilpailukykyä, joten korotuksen vaikutukset on arvioitava ennakkoon erityisen huolellisesti, liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen huomauttaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa lakiesityksen olevan mahdollistava, eikä hallituksella ole ministeri Ranteen mukaan aikomusta korottaa teollisuuden kustannuksia. Lakimuutos antaisi Väylävirastolle rataverkon haltijana toimivallan päättää korotuksen käyttöönotosta. Korotukset ovat olleet mahdollisia aiemminkin, mutta niitä ei ole otettu käyttöön. Hallituksen esitys tunnistaa kuitenkin mm. koko rataverkkoa koskevan Digirata-hankkeen raideliikenteen kulunvalvonnan päivittämisestä EU-vaatimusten mukaiseksi hankkeeksi, jonka rahoittamiseen tarvittaisiin valtion talousarvion ulkopuolista rahoitusta.

– Hallitus on laskenut tieliikenteen veroja sekä valmistelee lakiesitystä meriliikenteen väylämaksun pysyväksi puolittamiseksi hillitäkseen vientiteollisuuden kuljetuskustannuksia, mutta raideliikenteessä hallituksen suunta tuntuu olevan aivan toinen. Väylämaksu ja ratamaksu ovat molemmat reilun 40 miljoonan euron tuloeriä valtiolle tänä vuonna. Vaikuttaa Suomen teollisuuden kilpailukyvyn kannalta oudolta, että toisesta säädetään eduskunnassa lailla ja toiseen ollaan antamassa virastolle valtuuksia kerätä huomattavasti enemmän ilman kirjallisia perusteita, hämmästelee Eskelinen.

Vaikka Orpon hallitusohjelma lähtee raideliikenteen lisäämisestä ja kilpailun avaamisesta sekä painottaa aivan oikein investoinneissaan raideliikennettä, mahdollinen kustannustason nousu uhkaisi näivettää kuljetuksia raiteilla. Ratamaksun perusosaa ollaan nostamassa kustannusten nousun takia 2023–2025 noin 40 % ilman investointiosan korotustakin. Lisäksi hallitus valmistelee joukkoliikenteen lippujen alv-korotusta ja on nostanut työmatkavähennyksen omavastuuta. Uudet kustannukset mm. nostavat kynnystä junaliikenteelle, heikentävät raideinvestointien vaikutuksia sekä siirtävät kuljetuksia maanteille, ellei vaikutuksia arvioida ennakkoon huolellisesti ja tapauskohtaisesti.

– Ratamaksun selvittäminen osana investointien rahoitusta on sinällään kannatettavaa, kun ymmärretään keinon rajallisuus suhteessa kysyntään, mutta sen on oltava harkittua, ennakoitavaa ja perusteltua politiikkaa. Toivonkin, että mahdollinen korotusprosessi saadaan selkiytymään valiokunnassa, päättää Eskelinen.

Hallituksen esitys laiksi raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta oli lähetekeskustelussa eilen torstaina.

Jaa sosiaalisessa mediassa