SDP:n Saku Nikkanen: Kuluttajansuojaa on vahvistettava puhelin- ja kotimyynnissä

13.2.2025

Kansanedustaja Saku Nikkanen on saanut useita yhteydenottoja kuluttajansuojaan liittyen, erityisesti puhelin- ja kotimyynnin osalta. Nikkanen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän tiedustelee, mitä toimia hallitus aikoo tehdä parantaakseen iäkkäiden kuluttajansuojaa puhelin- ja kotimyynnissä.

Saku Nikkanen on huolissaan siitä, että myyntitilanteet aiheuttavat ongelmia kaikenikäisille, mutta erityisesti ikääntyneille.

– Suomessa iäkkäät ihmiset asuvat yhä pidempään kotona, ja vaikka moni on hyväkuntoinen ja kykenee arvioimaan ja pystyvät erottamaan, onko heille myytävälle tuotteelle tarvetta, kotihoidon turvin asuvien määrä kasvaa. Tämä lisää riskiä sille, että vanhuksille myydään tarpeettomia tuotteita. Saamieni yhteydenottojen perusteella näin myös valitettavasti tapahtuu. Kuluttajansuojan on oltava erityisen vahvaa suoraan kotiin myytävien tuotteiden ja palveluiden osalta, Nikkanen toteaa. 

Nikkanen korostaa, että ikääntyneiltä saatu palaute osoittaa päällekäyvän puhelinmarkkinoinnin ja kuluttajaoikeudellisten riitojen olevan yleisiä. Kuluttajansuoja on monissa tapauksissa riittämätön, ja lisäksi puhelinmyynnissä esiintyy myös rikollisuutta, kuten henkilötietojen ja pankkitunnusten kalastelua sekä identiteettivarkauksia.

– Olen saanut kuulla tapauksista, joissa ikääntyneet ovat joutuneet harhaanjohtavan markkinoinnin ja epäselvien sopimusten vuoksi jatkuvien tilausten kierteeseen tai maksamaan ylihintaa ilman peruutusmahdollisuutta. Eläkeliitto on raportoinut, että muistisairaita käytetään hyväksi puhelinmyynnissä eikä aina varmistuta, ymmärtääkö asiakas mihin sitoutuu. Vuonna 2021 tehdyn Eläkeliiton +60-barometrin mukaan 89 prosenttia yli 60-vuotiaista kokee taloudellisen hyväksikäytön olevan merkittävä ongelma, Nikkanen jatkaa.

Nikkanen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän tiedustelee, mitä toimia hallitus aikoo tehdä parantaakseen iäkkäiden kuluttajansuojaa puhelin- ja kotimyynnissä. 

– Jään odottamaan, mitä toimia hallitus aikoo tehdä parantaakseen iäkkään väestön kuluttajasuojaa puhelin- ja kotimyynnissä, Nikkanen päättää. 

Jaa sosiaalisessa mediassa