5.6.2024

SDP:n ryhmäpuheenvuoro välikysymyksessä hallituksen riittämättömästä luonto- ja ilmastopolitiikasta. Eduskuntaryhmän puheenvuoron pitää ympäristövaliokunnan jäsen, kansanedustaja Pinja Perholehto. Muutokset puhuttaessa mahdollisia.

Arvoisa puhemies,

minulle sanottiin pienenä, ettei vesihanaa saa pitää auki hampaita harjatessa ja että vihkot pitää täyttää kannesta kanteen paperin säästämiseksi.

Maapallon elinkelpoisena pitäminen vaatii yhä arjen tekoja, mutta ennen muuta päättäjiä, jotka kantavat vastuuta, eivät pakoile sitä.

Aikamme suuret kysymykset – turvallisuus, työllisyys ja hyvinvointi – edellyttävät ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjuntaa. Kyse on välttämättömyydestä ja mahdollisuudesta.

Hiilineutraalius vuonna 2035 voisi tuoda Suomelle vuosisadan puoliväliin mennessä jopa yli 200 miljardin lisäyksen bruttokansantuotteeseen.

Mahdollisuuksien mittaluokka on valtava. Kysymys kuuluu, miksi hallitus ei tartu niihin?

Arvoisa puhemies,

Orpon hallitus ei ole vuodessa saanut oikeastaan mitään aikaiseksi luonto- ja ilmastopolitiikan saralla, vaan jopa lisää päätöksillään päästöjä.

Viivyttely tekee ongelmista vain yhä vaikeampia ja kalliimpia. Toisin kuin hallitus, me emme seisoisi tumput suorina tai laittaisi kaikkea teknologian varaan. Esimerkiksi teknisiä hiilivarastoja tarvitaan, mutta niitä ei voi jäädä odottamaan.

Vihreä siirtymä tarvitsee kaverikseen digitaalisen siirtymän. Ilmastoa ei voi suojella ilman suurteholaskentaa, tekoälymalleja ja digisovelluksia. Paljon pääomia vaativat resurssit ja parhaat työkalut pitää valjastaa muutoksen kirittämiseen – ei TikTokkien tuottamiseen.

Tekoäly voi olla apu esimerkiksi energian tuotannon, siirron ja kulutuksen optimoinnissa, kunhan panostamme murrosteknologioihin.

Kiitämme hallitusta tärkeistä TKI-satsauksista. Nyt on vielä varmistettava, että panostukset suunnataan oikein ja tehokkaasti.

Arvoisa puhemies,

Suomelle tärkeät päätökset ilmastonmuutoksen ja luontokadon hillitsemiseksi tehdään Euroopan unionissa. EU:lla on potentiaalia kasvaa kestävyyden menestystarinaksi, joka vaikuttaa myös rajojensa ulkopuolella.

Päästökauppa oli pitkään tehoton. Nyt se toimii, sitä kehitetään ja laajennetaan uusille sektoreille. Tarvitsemme taloudellisen ohjauskeinon myös luontohaittojen vähentämiseen. Tarvitsemme myös yhteisen eurooppalaisen investointeja tukevan rahoitusvälineen, jolla vauhditetaan parhaita kotimaisia vihreän siirtymän hankkeita. Valtiontukikilpailussa pieni Suomi ei voi voittaa.

Meidän on hyödynnettävä kaikki se vetoapu, jota EU voi tarjota talouden kasvukäänteeseen ja maapallon elinkelpoisena pitämiseen.

Arvoisa puhemies,

SDP kantaa huolta siitä, että Suomea edustaa nyt EU-kriittinen laitaoikeisto ja taantumuksellinen porvaristo, joka on ilmastovastaisempi kuin elinkeinoelämä.

Suomesta on tehty nurkassa EI:tä kirkuva Unkarin liittolainen ja epäluotettava kumppani, joka viime hetkellä vetäytyy vastuusta. Unohtuneet ovat sekä tulevaisuus että Suomen etu.

Karmeaa seurattavaa oli esimerkiksi venkoilu yritysvastuudirektiivin käsittelyssä, jossa hallitus ei suostunut kuuntelemaan edes Pohjoismaiden suurimman yritysvastuuverkoston ja suomalaisten pörssiyritysten viestiä.

Arvoisa puhemies,

SDP on sitoutunut EU:n vihreän kehityksen ohjelman toteuttamiseen ja vihreän teollisuuspolitiikan kirittämiseen.

Olemme myös sitoutuneet tekemään siirtymästä reilun. Kehittämään ratkaisuja, jotka eivät kaadu pienituloisten maksettavaksi ja joissa alueiden eri tarpeet huomioidaan. Ratkaisuja, joilla kukaan ei jäisi ilman työtä ja elantoa.

Ihmisten on voitava luoda uusia uria. Hallituksen päätökset esimerkiksi heikentää aikuiskoulutusta ovat siksikin täysin kestämättömiä.

Puhemies,

Uudet investoinnit voivat tuoda työtä hiljeneville seuduille ja kiertotalous nostaa ammatteja uuteen arvoon. Luonnontilan vahvistaminen turvata sadot ja puhtaat vedet. Energiatehokkaat kodit pitää lämmön sisällä ja kustannukset kurissa.

Mutta tämä ei tapahdu itsestään. Tarvitaan tekoja, joiden osalta Orpon hallituksen saldo on nolla. Laskun toimettomuudesta maksavat nykyiset lapset ja jälkeemme tulevat.

Se ei ole oikein. Jo riittää luonto- ja ilmastopolitiikan laiminlyöminen sekä Suomen etujen vastainen EU-vaikuttaminen.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kannattaa edustaja Ohisalon tekemää epäluottamuslausetta.