SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman: On aika vaihtaa Suomen suunta

1.2.2024

Suomessa on hallitus, joka ei halua kuunnella työntekijöitä, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman.

Lindtman puhui tänään mielenosoittajille Orpon hallituksen työmarkkinapolitiikkaa ja sosiaaliturvaleikkauksia vastustavassa STOP nyt! -mielenosoituksessa.

– Hallituksen politiikka vie Suomea väärään suuntaan. Kaupan myyjän irtisanomissuojaa heikennetään, lastenhoitajan palkka halutaan viedä sairastumisesta, tehtaan työntekijä halutaan lomauttaa helpommin ja nuorille tarjotaan perusteettomia määräaikaisuuksia. Ja kaiken päälle pienipalkkaiset naisvaltaiset alat ajetaan ikuiseen palkkakuoppaan. Kuka uskoo, että näillä toimilla Suomi nousee?

Nämä heikennykset ovat mahdollisia vain, koska hallituspuolueet käänsivät takkinsa ja söivät sanansa, huomauttaa Lindtman. Vielä ennen vaaleja nyt hallituksessa olevat puolueet lupasivat, että lakko-oikeuteen ei puututa ja pienituloisilta ei leikata.

– Ei ole kohtuuton vaatimus, että vallassa olevat puolueet toimivat sen mukaan, mitä vaaleissa sanoivat. Se on päinvastoin täysin oikeutettu vaatimus, Lindtman huomauttaa.

Hallituksen politiikalle on olemassa vaihtoehto: sopiminen sanelun sijasta. Tällä reseptillä Suomen talous on ennenkin noussut, muistuttaa Lindtman.

– Laitetaan talous kuntoon oikeudenmukaisesti ja otetaan myös ministerien tuloluokka mukaan talkoisiin. Autetaan rakennusala pois ahdingosta, turvataan työpaikat ja panostetaan osaamiseen. Hallituksen politiikka vie Suomea väärään suuntaan – syvemmälle vastakkainasettelun kierteeseen.

Lindtmanin mukaan nyt on aika lopettaa riidan kylväminen, pelottelu ja nyrkin lyöminen pöytään.

– On aika vaihtaa Suomen suunta. Hallituksen pitää lyödä kättä päälle ja palata neuvottelupöytään. Jos hallitus ei tätä tee, me SDP:ssä tulemme jättämään eduskunnassa välikysymyksen ja esittämään epäluottamusta heille, jotka ovat työntekijät pettäneet, Lindtman lupaa suomalaisille.