SDP:n Pia Hiltunen: Ammatillisen koulutuksen leikkaus on hallitukselta heikko esitys

12.9.2024

Kansanedustaja ja opettajataustainen sivistysvaliokunnan jäsen Pia Hiltunen (sd.) on tyytymätön hallituksen ajamaan 120 miljoonan euron leikkaukseen ammatillisesta koulutuksesta. Asiantuntijatahojen laskelmien mukaan leikkaus merkitsee jopa 1 600 opettajan vähennystä tai yli 11 000 opiskelupaikan menetystä.

– Ennen eduskuntavaaleja Riikka Purra sanoi, että ammatillisessa koulutuksessa tulee olla sellaiset määrärahat, joilla opetuksen tasoa ja tutkintojen sopivuutta pystyttäisiin parantamaan nykyisestä.

Nyt hallitus kuitenkin ajaa 120 miljoonan säästöjä juuri ammatilliseen koulutukseen. Eikö hallitus ymmärrä, että leikkaus heikentää koulutustasoamme ja tätä kautta tulevan talouskasvun perustaa vai onko kyse ammatillisen koulutuksen arvostamattomuudesta. Tähän ei kertakaikkiaan ole varaa, Pia Hiltunen tylyttää.

Hallitus selittelee mittavia leikkauksia ammatilliseen koulutukseen sanomalla kohdentavansa ne aikuisopiskelijoihin, ei nuoriin ensimmäistä tutkintoa suorittaviin. Koulutuksen asiantuntijat ovat kuitenkin todenneet, että sitä ei voida eritellä.

– Ryhmissä opiskelee sekä ensi tutkinnon suorittajia että jatko-opiskelijoita. Nämä leikkaukset iskevät siis täysin myös nuoriin, joihin on jo valmiiksi kohdentunut leikkauksia.  Näilläkö toimilla hallitus kuvittelee lisäävänsä ihmisten mahdollisuuksia pärjätä tulevaisuuden työelämässä, Hiltunen ihmettelee.

Hiltunen näkee, että hallituksen puheet koulutuksen erityssuojelusta, voidaan viimeistään nyt unohtaa.

– Hallitus ei halunnut tuoda hyvätuloisia mukaan talouden tasapainotukseen, mutta sen sijaan säästöjä ollaan valmiita ottamaan koulutuksesta, suomen menestyksen kivijalasta. Suoraan sanottuna heikko esitys, Hiltunen päättää.