SDP:n Perholehto ja Rantanen: Uuden päästökaupan kustannuksia on hyvitettävä päästövähennyksiin kannustavalla tavalla
EU:n päästökauppa laajenee liikenteeseen ja erillislämmitykseen sekä hallituksen päätöksen mukaisesti myös maa- ja metsätalouteen. – Polttoaineiden päästökaupasta aiheutuvia kustannuksia on kompensoitava sekä maantiekuljetuksissa että maataloudessa, vaatii maa- ja metsätalousvaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Piritta Rantanen. – Päästökaupan kustannuksien kompensoinnin on kannustettava irrottautumaan fossiilisista polttoaineista, jotta hallitus ei päädy tukitoimillaan vesittämään päästövähennystavoitteita, varoittaa ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Pinja Perholehto (sd).
– Päästökaupalla on pystytty vähentämään päästöjä tehokkaasti niin talouden kuin ilmastonkin kannalta. Uuden päästökauppajärjestelmän piiriin tuodaan päästövähennysten kannalta haastavat sektorit eli liikenne, erillislämmitys sekä hallituksen päätöksellä myös maa- ja metsätalous, Perholehto kertoo.
Hallitus on luvannut, ettei se toimillaan lisää maatalouden kustannuksia tai heikennä metsätalouden kustannuskilpailukykyä.
– Uusi päästökauppa lisää maa- ja metsätalouden toimijoiden kustannuksia arvion mukaan 60 miljoonalla vuosittain. Tähän on valmisteltava nopeasti kompensaatiomalli, joka estää yrityksiä joutumasta kassakriisiin ja kohdistuu oikeudenmukaisesti juuri heille, joita tuleva kustannusten nousukin koskee, Rantanen vaatii.
– Kevään kehysriihessä hallitus päätti ottaa käyttöön ammattidieselin maantiekuljetusten kustannusten nousun hillitsemiseksi, mutta päätöksiä ei kuitenkaan näy. Kannatamme ammattidieseljärjestelmän käyttöönottoa. Tässäkin hallituksella olisi mahdollisuus luoda malli, joka sisältäisi mekanismeja, jotka kannustavat kuljetusalaa investoimaan vähäpäästöiseen kalustoon. Näitä mahdollisuuksia hallitus ei nyt halua huomioida, Rantanen jatkaa.
Alkutuottajien ja tieliikennekuljetusten lisäksi polttoaineiden hinnannousulla on vaikutuksia myös kotitalouksiin.
– Hallitus tekee omilla toimillaan uuden päästökaupan toteuttamisesta epäoikeudenmukaisempaa. Liikenneköyhyys ei Suomessa liity niinkään polttoaineen hintaan, koska pienituloisimpien keskuudessa autonomistus on jo vähäistä. Sen sijaan joukkoliikenteen matkalippujen arvonlisäverokannan korotus nostaa lipunhintoja ja joukkoliikenteen ilmastoperusteisen avustuksen peruminen heikentää liikenneyhteyksiä eri puolella Suomea, korostaa Perholehto.
– Energiaköyhyys voi koskettaa vanhojen öljylämmitteisten omakotitalojen omistajia. Suuri osa on jo edellisen hallituksen avustuksen turvin tehnyt lämmitystaparemontin, mutta Orpon hallitus on lakkauttanut tuen. Olisi tärkeää ohjata päästökauppatuloja päästöjä vähentäviin toimenpiteisiin siten, että sosiaalinen oikeudenmukaisuus huomioidaan, Rantanen huomauttaa.