SDP:n Perholehto: Hallitus sulkee silmänsä opiskelija-asumisen kriisiltä

17.10.2024

Kansanedustaja Pinja Perholehto (sd.) arvostelee hallituksen päätöstä siirtää opiskelijat pois yleiseltä asumistuelta takaisin opintotuen asumislisän piiriin, joka yhdistettynä investointiavustusten leikkauksiin kohdistaa opiskelijoihin kaksinkertaisen iskun.

– Useampaa kautta iskevät leikkaukset luovat monille kestämättömän tilanteen. Opiskelijat joutuvat selviytymään entistä pienemmillä tukisummilla samalla kun samalla kohtuuhintaisia asuntoja ei ole riittävästi tarjolla, Perholehto toteaa.

Vaikka markkinahintaisten pienten vuokra-asuntojen tarjonta on parantunut, muistuttaa Perholehto kuitenkin, että asumistukileikkausten jälkeen myös näiden vuokra-asuntojen hinnat ovat yhä useamman opiskelijan ulottumattomissa.

– Opiskelija-asuntotilanne on ollut jo erityisen hankala koronapandemian jäljiltä, eikä tilanne näytä elpymisen merkkejä. Hallitus patistaa opiskelijat kimppakämppiin, mutta samalla kuitenkin leikkaa erityisryhmien investointiavustuksen lähes nolliin. Sen seurauksena juuri opiskelija-asumisen hankkeet menevät jäihin – jopa täysin hyllylle. Kaikki tämä vain alleviivaa sitä, kuinka kyvytön hallitus on ymmärtämään opiskelijoiden arkea, Perholehto sanoo.

Erityisen huolestuttavana Perholehto näkee hallituksen ristiriitaisen politiikan. Hallitus on sitoutunut kasvattamaan korkeakoulujen aloituspaikkoja, mikä tarkoittaa, että opiskelijoiden määrä tulee kasvamaan lähivuosina. Samaan aikaan se ei kuitenkaan ohjaa opiskelijoiden toimentulon ja asumisen turvaamiseen realistisia resursseja.

– Ei hallitus voi varmasti itsekään kuvitella, että näillä keinoilla parannettaisi koulutuksen saavutettavuutta. Opiskelu on kuitenkin myös toimeentulokysymys, ja sille pitää antaa Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa tarvittavat resurssit, Perholehto päättää.