SDP:n Niina Malm: Minimiehdoista maksimeihin? Karu todellisuus ja vielä heikompi tulevaisuus

18.9.2024

SAK:n tuoreen kyselyn tulokset paljastavat vakavan huolen hallituksen ajamasta paikallisen sopimisen lisäämisestä. Kyselyyn vastanneista luottamushenkilöistä lähes kolmannes (32 %) on sitä mieltä, että heidän työnantajansa on rikkonut työehtosopimusta tai lakia viimeisen vuoden aikana. Työnantajien painostus työehtojen heikentämiseksi on jo siis nyt arkipäivää monilla työpaikoilla.

– Erityisen huolestuttavaa on, että joka kymmenes luottamushenkilö on kertonut työnantajan painostaneen sopimaan työehtojen heikentämisestä tänä vuonna. Tämä tilanne heijastaa laajempaa ongelmaa: paikallisen sopimisen lisääminen voi johtaa siihen, että työntekijöiden vähimmäisehdoista tulee käytännössä maksimeja, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Hallituksen ajama paikallisen sopimisen laajentaminen asettaa työntekijät entistä suurempaan vaaraan, sillä valvonta työpaikoilla on jo nyt riittämätöntä. Pelko on, että työnantajien painostus työehtojen heikentämiseksi vain lisääntyy, kun paikallisesta sopimisesta tulee uusi normi.

– Jo nyt kolmannes kokee tulleensa koijatuksi työnantajan toimesta. Mitä tämä tarkoittaa tilanteessa, jossa sopijaosapuolina olisivat jatkossa järjestäytymättömät tahot, joiden molempien pitäisi selvittää itse, miten asioista sovitaan ja mikä on sallittua. Tämä voi olla esimerkiksi nuorelle, ensimmäisessä työpaikassaan vaikuttavalle työntekijälle aivan mahdoton tehtävä. Ja tätä jos mitä on helppo käyttää työnantajan hyväksi, Malm toteaa vakavana.

– Keplottelevien työnantajien toiminta vaikeuttaa rehtien yritysten asemaa markkinoilla. On käsittämätöntä, että hallitus ei tätä kykene omalta paikallisen sopimisen esitykseltään näkemään. Olemme matkalla jo nyt karusta todellisuudesta vielä epävarmempaan tulevaisuuteen, päättää Malm.

Jaa sosiaalisessa mediassa