SDP:n Mikkonen ja Kymäläinen: Panostukset väyläverkkoon tulevat tarpeeseen
Hallituksen päätökset investoida valtatien 15 Kotka-Kouvola väliin, valtatien 23 Karvion kanavaan, valtatien 21 Palojoensuun-Maunuun sekä Karjalanrataan saavat kiitosta SDP:n Anna-Kristiina Mikkoselta ja Suna Kymäläiseltä.
– Nämä hankkeet ovat Väyläviraston kiireelliseksi ja tärkeiksi arvioimia. On hienoa, että hallitus on arvioinut uudelleen hallitusohjelmansa yhteydessä julkaistua investointipakettia ja ottanut nämä merkittävät hankkeet mukaan, arvioi Anna-Kristiina Mikkonen.
Hallitus julkisti hallitusohjelman yhteydessä neljän miljardin investointipaketin, jossa oli pääosin valmiiksi nimetty hankkeet hallituskaudelle.
– Moni hallituspuolueidenkin edustaja tunsi itsensä petetyksi, kun odotettu Kotka-Kouvola -hanke ei ollut hallituksen alkuperäisessä suunnitelmassa. Valtatien 12:sta ehdollisesta esityksestä voi päätellä, että viivästyneet MAL-sopimukset etenevät. Hyvä päätös on myös rapistuvan, elinkeinoelämälle tärkeän siltaverkostomme huomiointi maantie 634 -sillalla Äänekoskella, toteaa Kymäläinen.
Hallitus esittää myös 200 miljoonan kertaluonteista rahoitusta korjausvelan lyhentämiseen. Rahoitus on 50 miljoonaa vähemmän kuin tänä vuonna, vaikka alan kustannustaso on edelleen korkealla ja rahoituksen vaikuttavuus näin matalampi.
Hallitus aikoo rahoittaa kaikkiaan noin 690 miljoonan liikenneinvestointinsa ja noin 200 miljoonan muut investointinsa Valtion asuntorahaston omaisuustulolla. Liikenne- ja viestintäministeriön normaaliin kehysrahoitukseen esitetään aiemmin sovittu yhteensä 100 miljoonan leikkaus. Hallituksen porrastetun leikkauksen on tarkoitus pysyvästi puolittaa uusien liikennehankkeiden rahoitus valtion talouden tasapainottamiseksi.
– Harmillista on, että esimerkiksi idän maakunnista Etelä-Savo jäänee täysin ilman hankkeita ja esimerkiksi Puumalan Hätinvirran silta joutuu vieläkin odottamaan vuoroaan, Mikkonen muistuttaa.
– Vielä toivoisin hallituksen palaavan normaaliin budjettirahoitukseen, ei valtion asuntorahastosta vippaaminen ole kestävä tapa rahoittaa uusia, tarpeelliseksi arvioituja liikennehankkeita, Kymäläinen päättää.