SDP:n liikennevaliokunnan jäsenet kysyvät valtio-omistajan roolista kasvavan junaliikenteen luotettavuudessa

6.3.2024

– Raideliikenne on taas vahvassa nousutrendissä, mutta viime aikojen tapahtumien valossa VR:n henkilöstö- ja kalustoresurssien riittävyys herättävät kysymyksen, ohjaako omistajaohjauksesta vastaava hallitus valtionyhtiötä oikeaan suuntaan palvelutason, investointien ja osinkotarpeiden ristiaallokossa, kysyy liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen.

Vuosi 2023 oli VR:n historian vilkkain, kun kaukoliikenteessä tehtiin ennätykselliset yli 15 miljoonaa matkaa. Raideliikenteen kasvu on kuitenkin herättänyt kysymyksiä kaluston riittävyydestä.

– On erittäin hyvä ja kiitettävää, että junien kaukoliikenne on palautunut nopeasti koronavuosien aallonpohjasta ja raideliikenteelle on kysyntää. Kääntöpuolena tässä on ollut, että pitkin viime vuotta matkustajille on tullut yllätyksenä Turun ja etenkin Tampereen ja Helsingin väliset loppuunmyydyt vuorot. Eikä liikenteeseen ole pystytty lisäämään lisävaunuja. Tällaiset asiat nakertavat koko raideliikenteen kasvua, ellei palvelutaso vastaa odotuksia, sanoo Pinja Perholehto.

VR:n kilpeä himmentää myös helmikuinen ratavaurio, joka pysäytti Suomen rataliikenteen pariksi päiväksi.

– Liikenne ei ole vieläkään palautunut täysin normaaliksi, kun kalustoa tarkastetaan ja huolletaan. Vauriokohdan yli ehti yhden viikonlopun aikana ajaa noin 70 % kaukoliikenteen ja 30 % lähiliikenteen kalustosta ennen kuin VR:lle selvisi vian todellinen vakavuus ja liikenne keskeytettiin turvallisuussyistä. Tämä herättää huolta sekä VR:n kaluston että henkilöstöresurssien riittävyydestä, toteaa Marko Asell.

VR-konserni on viime vuosina käynyt useita yt-neuvotteluja henkilöstön vähentämiseksi sekä pyrkinyt tehostamaan toimintaansa mm. tuloksensa parantamiseksi.

– Samaan aikaan junamatkustajat ovat kertoneet junien viallisista ovista ja wc-tiloista ja näiden korjaukset ovat kestäneet viikkoja. Vaikuttaa siltä, että junien huolloille ei löydy riittävästi aikaa. VR:n toiminnasta välittyy matkustajille kuva, jossa tehostaminen tapahtuu palvelun kustannuksella. Olen huolissani yhtiön kyvystä vastata kasvavaan kysyntään etenkin häiriötilanteissa, kertoo Anna-Kristiina Mikkonen.

Edustajat jättivät kirjallisen kysymyksen matkustajaliikenteen häiriönkestävyydestä eilen tiistaina 5.3.

– VR on täysin valtion omistuksessa, joten hallituksella on omistajan rooli yhtiön riittävistä resursseista ja kalustosta kysyntään nähden. Herää kysymys, onko yhtiölle asetettu niin kovat tulostavoitteet, että tulevaisuuden investointitarpeista ja laadukkaista palveluista ollaan valmiit joustamaan. Tähän haluaisimme omistajaohjausministeri Adlercreutzilta vastauksen, päättää Suna Kymäläinen.

Kirjalliseen kysymykseen tulee vastata eduskunnan työjärjestyksen mukaan 21 päivän kuluessa toimittamisesta valtioneuvostolle.

Jaa sosiaalisessa mediassa