SDP:n Kymäläinen: Hätäkeskusten pystyttävä vastaamaan avuntarpeeseen myös juhlapyhinä

25.6.2024

Kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on huolissaan siitä, miten hätäkeskuksissa pystytään vastaamaan juhlapyhien ruuhka-aikojen avuntarpeeseen nykyisillä henkilöstöresursseilla. Kymäläinen on eilen jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen Hätäkeskuslaitoksen resurssien turvaamisesta.

– Hätäkeskuslaitos on hätätilanteessa ensimmäinen lenkki viranomaisavun ketjussa. Jos hätäpuheluun ei pystytä useisiin minuutteihin vastaamaan, voidaan menettää kallisarvoista aikaa siinä, että ihmishenki saadaan pelastettua. Erityisesti väkivaltatilanteissa ongelma on, jos esimerkiksi hätäkeskusta ei ruuhkautumisen vuoksi saada kiinni ja viranomaisapua ei saada ajoissa paikalle. Tällöin väkivaltatilanne saattaa ehtiä jatkumaan hyvinkin pitkään ja seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla uhrin vakava vammautuminen tai jopa kuolema, Kymäläinen toteaa.

Juhlapyhinä, kuten juhannuksena ja jouluna, saatetaan nauttia paljon alkoholia tai muita päihteitä, ja se näkyy esimerkiksi väkivalta-, liikenneonnettomuus- ja rattijuopumustilastoissa. Hätäkeskus on ensimmäinen viranomainen, joka hätätilanteessa auttaa, ohjeistaa ja neuvoo soittajaa sekä välittää hätäilmoituksen edelleen auttaville viranomaisille, kuten poliisille, pelastuslaitokselle tai sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Hätäkeskuslaitoksen mukaan hätäkeskuksissa voi olla yksittäisiä ruuhkapiikkejä, mutta ne ovat melko harvinaisia. Kymäläinen kysyy kirjallisessa kysymyksessään hallitukselta, miten se varmistaa, että viranomaisapu on saatavilla hätätilanteissa mahdollisimman nopeasti ja miten se turvaa Hätäkeskuslaitoksen riittävät henkilöstöresurssit myös ruuhka-aikoina.

– Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Soittajaa lähinnä olevan hätäkeskuksen ollessa ruuhkautunut puhelu ohjautuu vapaalle hätäkeskuspäivystäjälle muusta hätäkeskuksesta. Hätätilanteet voivat kuitenkin kehittyä nopeasti, ja pahimmassa tapauksessa vapaan hätäkeskuspäivystäjän tavoittamiseen voi kulua ratkaisevasti liikaa aikaa, jotta esimerkiksi tarvittava poliisi tai ambulanssi pääsee paikalle ajoissa ratkaisemaan esimerkiksi väkivaltatilannetta. Pitäisikin pohtia sitä, voitaisiinko tällaisiin hätätilanteiden kannalta ruuhkaisiksi ennakoitaviin ajankohtiin kuten juhlapyhiin varautua ennakolta paremmin. Voidaankin kysyä, pystytäänkö avun tarpeeseen riittävällä tavalla hätäkeskuksissa vastaamaan nykyisillä henkilöstöresursseilla, Kymäläinen päättää.