SDP:n Kumpula-Natri: Missä viipyy digitaalisen henkilöllisyystodistuksen valmistelu?
Edustaja Miapetra Kumpula-Natri on jättänyt kirjallisen kysymyksen niin sanotun eIDAS-asetuksen valmistelusta Suomessa. Euroopan Unionin uudistettu eIDAS-asetus tuli voimaan 20.5.2024. Asetuksella edistetään rajat ylittäviä tunnistamis- ja luottamusratkaisuja Euroopassa. Sen ytimessä on velvollisuus ottaa jokaisessa Euroopan maassa käyttöön identiteettilompakkoratkaisu, joka mahdollistaa erilaisten henkilöä koskevien tietojen varmentamisen ja todentamisen niin, että henkilö itse hallitsee sitä, mitä tietoja luovuttaa missäkin tilanteessa.
— Suomi on ollut digitalisaatiossa Euroopan kärkeä. Erilaisissa digitalisaation hyödyntämistä yhteiskunnassa mittaavissa vertailuissa Suomi on yleensä joko Euroopan ykkönen tai ainakin kolmen kärjessä, Kumpula-Natri sanoo.
— Etumatkan säilyttäminen vaatii kuitenkin jatkuvaa työtä, eikä kyse ole vain kunniakysymyksestä. Yhteiskunnan tehokas digitalisoituminen tuo valtavia hyötyjä ja suhteellinen etumatka kehityksessä tuo maalle, kansalaisille ja sen elinkeinoelämälle merkittäviä kilpailuetuja, Kumpula-Natri jatkaa.
— Näkisin sähköisen asioinnin pikaisen käyttöönoton helpottavan kansalaisten arkea ja samalla yhtenä piristysruiskeena kasvuun. Myös yritysten toiminta tehostuisi, kun asiointi helpottuisi.
eIDAS-asetuksen mukainen valmistelu etenee jo asetuksen velvoittamanakin, mutta huolta herättää se, onko Suomi menettämässä etulyöntiasemaansa, joka sillä on ollut digitaalisen identiteetin ratkaisujen kehittämisessä.
— Digitaalista lompakkoa voisi hyödyntää myös terveystietojen siirtämisessä sote-ratkaisujen tehostamiseen ja esimerkiksi ihmisten tunnistamiseen yli hyvinvointialuerajojen, Kumpula-Natri antaa konkreettisen esimerkin.
— Saumattomasti toimiva, turvallinen ja kaikki suomalaiset kattava luottamusinfra on avainasemassa yhteiskunnan digitalisaation eteenpäin viemisessä. Suomi on ollut myös tässä edelläkävijöiden joukossa. Viime hallitus antoi hallituksen esityksen digitaaliseksi henkilöllisyystodistukseksi, jonka oli tarkoitus olla ensimmäinen osa uudistetun eIDAS-asetuksen mukaiseksi digitaalisen itsehallittavan identiteetin ratkaisuista. Lakiesitys kuitenkin raukesi valitettavasti eduskunnan ajan loppuessa kesken vaalikauden vaihtuessa, kertoo Kumpula-Natri.
— Siksi kysynkin: Mikä on eIDAS-asetuksen mukaisen lompakkoratkaisun edistämisen tilanne Suomessa tällä hetkellä? Onko käynnissä oleva valmistelutyö kokonaisuudessaan riittävä varmistamaan, että Suomi on asiassa kärkijoukossa kehittämässä uusi digitaalisia ratkaisuja, eikä ainakaan menetä asemiaan kehityksessä suhteessa muihin Euroopan maihin, vaan mielellään vielä parantaa niitä? Kumpula-Natri päättää.