SDP:n Kimmo Kiljunen: Lähi-idän kiristyvä tilanne pakottaa Suomenkin ottamaan kantaa osana EU:ta

16.10.2024

- Lähi-idän tilanne on kärjistynyt vahvasti, kun Israel on laajentanut sotatoimiaan Libanoniin ja hyökännyt YK:n rauhanturvaajia vastaan. Lähestymme tilannetta, jossa on arvioitava, onko Israel rikkonut YK:n peruskirjaa. EU:ssa on jo käynnistynyt keskustelu Israeliin kohdistuvista sanktioiden kiristämisestä ja tehostamisesta, sanoo SDP:n Kimmo Kiljunen.

– Jopa Yhdysvallat on uhannut leikata sotilasapuaan Israelille, ellei Israel paranna Gazan avustustilannetta ja päästä avustuskuljetuksia perille, Kiljunen muistuttaa.

– Mielestäni Suomessakin on käytävä keskustelua siitä, pitäisikö meidän osanamme EU:ta ottaa tarkempaan harkintaan tulevat Israelin-asekaupat. Mutta toisin kuin julkisuudessa väitetään, en ole missään vaiheessa ilmaissut, että jo tehtyjä asekauppoja pitäisi arvioida uudelleen, Kiljunen sanoo.

– Olen hyvin tietoinen siitä, miten Israelista ostetut ilmatorjuntaohjukset ovat parantaneet Suomen puolustuskykyä. Pidän niitä järkevinä ja Suomen puolustusta vahvistavina hankintoina, Kiljunen päättää.