SDP:n Kim Berg: Orpon hallitus syventää naisten ja miesten välistä palkkakuilua entisestään

29.9.2024

Orpon hallituksen ajama vientimalli estää naisvaltaisia aloja neuvottelemasta jatkossa palkankorotuksia, jotka ylittäisivät vientialojen neuvotteleman tason. SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kim Berg pitää ajatusta pöyristyttävänä, ja vaatii hallitusta perääntymään hankkeestaan.

Toteutuessaan vientialojen palkkamallia koskeva laki lukitsee nais- ja miesvaltaisten alojen välisen palkkaeron lopullisesti.

– Orpon ja Satosen päinvastaiset väitteet julkisuudessa ovat pelkkää kuntavaaleja varten suunnattua tyhjää toivepuhetta, jolla ei ole katetta. En usko, että ministerit itsekään uskovat omiin puheisiinsa, Berg sanoo.

Opettajat, sairaanhoitajat ja monet muut kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion palveluksessa työskentelevät ammattilaiset ovat olleet syystäkin ihmeissään hallituksen suunnitelmista. Hallituksen arkijärjen vastaiset väitteet siitä, etteikö lain tarkoitus olisi estää naisvaltaisten alojen suuremmat palkankorotukset, herättävät hämmästystä ja epäuskoa.

– Eihän työnantajien kannata sopia vientialoja korkeampia ratkaisuja, sillä ne tietävät, että palkkakatto on jo sovittelijan toimistossa annettu. Ei sen yli voi mennä, kun se käytännössä lainsäädännöllä estetään, Berg muistuttaa.

– Tilastokeskuksen mukaan naisen euro oli vuonna 2022 84,4 senttiä. Jos malli astuu voimaan, sementoidaan tätä eroa, Berg päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa