Sdp:n kansanedustaja Paula Werning: Kansalaisneuvonnan lakkauttaminen vaikeuttaa kansalaisten asiointia

Hallitus aikoo lakkauttaa Kouvolassa toimivan kansalaisneuvonnan osana Digi- ja väestötietoviraston toimintojen uudelleenjärjestelyjä. Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää päätöstä vastuuttomana ja kyseenalaistaa hallituksen perustelut säästöistä ja tehokkuudesta.
– Kansalaisneuvonta on tärkeä palvelu, joka auttaa suomalaisia löytämään oikean viranomaisen ja ohjaa julkisten palveluiden pariin. Se tarjoaa tukea sähköisessä asioinnissa ja vastaa yleisiin kysymyksiin julkisista palveluista. On hyvin kyseenalaista, miten kansalaisneuvonnan kaltaisen palvelun lakkauttaminen hyödyttää suomalaisia, Werning kysyy.
Kansalaisneuvonta työllistää Kouvolassa 11 palveluneuvojaa, jotka auttavat kansalaisia niin sähköisessä asioinnissa kuin oikean viranomaisen löytämisessä. Hallitus perustelee lakkauttamista sillä, että yhteydenotot ovat vähentyneet ja että palvelun vuosittaiset säästöt olisivat 166 000 euroa. Werning pitää tätä perustelua lyhytnäköisenä ja kansalaisten etujen vastaisena.
– Kaikki eivät pysty hoitamaan asioitaan sähköisesti, ja aina on niitä, jotka tarvitsevat apua viranomaisasioinnissa. Erityisesti ikäihmiset ja digitaalisesti heikommassa asemassa olevat hyötyvät kansalaisneuvonnasta. Sen lakkauttaminen jättää monet pulaan ja vaikeuttaa viranomaispalveluiden saavutettavuutta, Werning toteaa.
Hallitus väittää, että kansalaisneuvonnan tehtävät voidaan siirtää suoraan viranomaisille ja että sähköisten palveluiden tuki paranee.
– Tosiasia on, että kansalaisneuvonta on ollut keskeinen palvelu niille, jotka eivät tiedä, minkä viranomaisen puoleen kääntyä milloinkin. Jos tämä vastuu siirretään hajautetusti eri viranomaisille, käytännössä kansalaisten asiointi vain mutkistuu ja palveluiden saatavuus heikkenee, Werning kritisoi.
Werning vaatii hallitusta harkitsemaan päätöstä uudelleen ja arvioimaan, onko lakkauttamisesta saatu säästö todella sen arvoinen.
– Hallitus puhuu digitalisaation edistämisestä, mutta samalla se leikkaa palveluista, jotka auttavat kansalaisia siirtymään digitaaliseen asiointiin. Tämä päätös ei ole järkevää politiikkaa, vaan silkkaa säästöjen hakemista kansalaisten kustannuksella. Onko 166 000 euron säästö todella sen arvoinen, että kansalaisneuvonnan käyttäjät jätetään oman onnensa nojaan, Werning summaa.