SDP:n Johan Kvarnström: Väyläviraston investointiohjelmassa sekä paljon hyvää että pohdiskeltavaa, myös Länsi-Uudenmaan näkökulmasta

17.4.2023

Väylävirasto julkaisi torstaina väyläverkon investointiohjelman vuosille 2024-2031. Kansanedustaja Johan Kvarnström (sd.) iloitsee, että VT25:n parantamisen 100 miljoonan euron ykkösvaihe on mukana ohjelmassa, kuten myös Hanko–Hyvinkää-radan peruskorjaus, mutta häntä harmittaa, että VT25-hankkeen kakkos- ja kolmasvaihe ja kantatie 51 ja kantatie 52 ovat ohjelman ulkopuolella. Rantaradan jättäminen ilman mainintaa herättää kysymyksiä.

Investointiohjelma on tärkeä dokumentti, mutta eduskunta tietenkin päättää ohjelman kehittämishankkeiden toteuttamisesta. Liikenne 12-suunnitelma määrittelee investointiohjelman taloudellisen kehyksen ja ohjelmasta näkyy hyvin, mihin se riittää ja mihin se vie kehitystä.

– Investointiohjelman rahoituksen toteutuminen riippuu kehys- ja talousarviopäätöksistä ja uudesta investointiohjelmasta voi päätellä sen, että väyläverkon parannustarve on iso, kun monet tärkeät hankkeet eivät mahtuneet mukaan, sanoo Johan Kvarnström (SDP).

Kvarnströmin mielestä on enemmän kuin tervetullutta, että VT25:n parantaminen on mukana ohjelmassa. Investointiohjelmassa todetaan, että VT25:n parantamisen ykkösvaihe olisi kannattava investointi ja parantaisi myös liikenneturvallisuutta. Hanke on kategoriassa 1B, mikä tarkoittaa, että se edellyttää vielä jatkosuunnittelua ennen kuin siitä voidaan tehdä päätöstä.

– Tämä päätös pitää tehdä nopeasti, tarve on iso, joten kaikki tuki suunnittelun toteuttamiseen ripeässä tahdissa, sanoo Kvarnström, tietoisena siitä, että suunnittelut ovat jo käynnissä.

Rantaradastakin tehdään tällä hetkellä selvitystä, ja Kvarnströmin mielestä olisi korkea aika saada rataosuuden kohtaamispaikat mukaan ohjelmaan. Hän iloitsee, että Hanko–Hyvinkää-radan peruskorjaus on mukana, ja peräänkuuluttaa sillekin uusia kohtaamispaikkoja. Ohjelmassa lukee kuitenkin, että “kapasiteetin parantamisesta on tehty vuonna 2022 valmistunut esiselvitys ja hankearviointi. Uuden liikennepaikan rakentamista ei nähty selvityksessä toistaiseksi perusteltuna. Ensivaiheessa toimivuutta voitaisiin kuitenkin parantaa uudella välisuojastuspisteellä.”

-Radan toimivuuden parantaminen on tietenkin tärkeintä, mutta alueen viesti on edelleen, että kohtaamispaikkojakin tarvitaan. Isossa kuvassa merkittävintä on tietenkin, että radan sähköistäminen toteutuu, hanke on hyvässä vauhdissa ja valmistuu ensi vuonna, sanoo Kvarnström.

Länsi-Uudenmaan edustajana hän olisi toivonut, että myös alueen nostamat tarpeet kantatie 51:lle ja kantatie 52:lle olisivat olleet mukana ohjelmassa.

– Vaikka on loogista, että valtateitä priorisoidaan, niin näidenkin teiden tarpeet ovat aivan oleellisia. Nyt pitää muistaa, että tässä on kyse Väyläviraston ohjelmasta, ja ratkaisevaa on seuraavan hallituksen linjat ja uuden eduskunnan päätökset. Väyläverkkoa pitää parantaa sekä liikenneturvallisuuden, ilmaston että talouden näkökulmasta, sanoo Kvarnström.

Lue lisää

Jaa sosiaalisessa mediassa