SDP:n Harakka: Hallituksen syytä poistua X:stä

14.10.2024

Kansanedustaja Timo Harakka (sd) on jättänyt kirjallisen kysymyksen hallituksen tiedottamisesta X-alustalla. Harakka ja 9 muuta allekirjoittajaa ihmettelevät, miksi valtioneuvoston kanslia, ministerit ja ministeriöt käyttävät viestinnässään keskeisesti X-alustaa, joka tunnetaan merkittävänä mis- ja disinformaation levittäjänä.

Valtionhallinnon oma suositus luettelee arvoja, joita viestinnän tulee noudattaa. Niitä ovat muun muassa avoimuus, luotettavuus ja tasapuolisuus. Mikään arvoista ei toteudu X:ssä, joka ei EU-komission mukaan noudata eurooppalaista lainsäädäntöä ja joka ei sitoudu muiden alustojen tavoin vapaaehtoiseen sisällöntarkastukseen.

Lukuisat henkilöt, yhteisöt ja kaupalliset toimijat ovat poistuneet alustalta mainehaitan vuoksi. Viranomaiset monissa maissa ovat irtautuneet X:stä, koska on ristiriitaista viestiä turvallisuudesta alustalla, joka itsessään on turvallisuusuhka. Alustan omistaja Elon Musk lietsoi henkilökohtaisesti Britannian kesäisiä mellakoita, joihin X:n levittämät valeuutiset yllyttivät.

Valtioneuvoston kanslia, valtioneuvoston jäsenet ja ministeriöt käyttävät kuitenkin palvelua jopa pääsääntöisenä tiedotuskanavana, joka ohittaa perinteiset ja Julkisen sanan neuvoston velvoitteisiin sitoutuneet tiedotusreitit, kuten Suomen Tietotoimiston.

”Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miksi Valtioneuvoston kanslia, valtioneuvoston jäsenet ja ministeriöt käyttävät keskeisenä tiedotuskanavana ja kannanottojen alustana ulkomaalaista, yksityisomisteista sosiaalisen median alustaa X:ää, jonka EU on todennut levittävän jatkuvasti ja laajasti mis- ja disinformaatiota ja joka ei ole sitoutunut EU:n lainsäädäntöön, sopimuksiin, käytäntöihin ja arvoihin, ja olisiko mainittujen tahojen syytää siirtää keskeinen viestintänsä viestimiin, jotka allekirjoittavat suomalaisen demokratian perusperiaatteet?”