SDP:n Filatov: Eduskunnan työtavat murenevat

16.10.2024

- Enpä olisi uskonut kokevani päivää, jolloin joudun jättämään eriävän mielipiteen eduskunnan puhemiesneuvoston esitykseen siitä, mihin valiokuntaan hallituksen lakiesityksiä lähetetään. Tänään sekin tuli koettua, varapuhemies Tarja Filatov kirjoittaa blogissaan 16.10.2024.

– Tänään perussuomalaiset esittivät kokoomuksen kannattamana, että sosiaali- ja terveysvaliokunnalle selvästi kuuluvat asiat lähetetäänkin hallinto- ja talousvaliokuntaan. Puhemies äänestytti asiasta. Yleensä puhemiesneuvostossa on haettu konsensusta ja pyritty yhdessä varjelemaan eduskunnan työtapoja, valiokuntien työnjakoa sekä hallituksen ja opposition työskentelymahdollisuuksia. Molempien. Parlamentarismia kunnioittaen, muistuttaa Filatov.

– Terveydenhuoltolakia HE 149/2024 koskevan muutoksen mietintövaliokunnaksi päätettiin esittää hallintovaliokuntaa. Sama koskee alkoholilain HE 173/2024 muutosta, jonka mietintövaliokunnaksi päätettiin esittää talousvaliokuntaa. Molemmissa esityksissä virkamiesten pohjaesitys oli sosiaali- ja terveysvaliokunta.

– Alkoholilakiesityksen että sairaalaverkkoesityksen osalta kyse olisi valiokuntien toimivallanjaon murtamisesta. Alkoholilailla pitkä ja vakiintunut käytäntö siitä, että se kuuluu sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, koska alkoholimonopolin olemassaolon perusteet ovat kansanterveydelliset ja siten sosiaali- ja terveyspoliittiset.

– Joskus aiemminkin on pohdittu mietintövaliokunnan kotipesää, mutta kyseessä on aina ollut tapaukset, jotka ovat olleet aidosti rajatapauksia siten. Mutta nyt ei liikuta valiokuntien työnjaon raja- alueilla, vaan sosiaali- ja terveyspolitiikan ytimessä, Filatov toteaa.

– Yleensä puhemies varjelee sitä, että eduskunnassa toimitaan säällisesti ja asiallisesti. Olen ollut varapuhemiehenä kolmen puhemiehen aikana ja lisäksi puhemiesneuvostossa kaksi eduskuntakautta valiokunnan puheenjohtajana. Tänä päivänä pelattiin likaista peliä.

– Nyt tehty päätös vaikeuttaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan aikatauluja ja lisää työtaakkaa, koska lausuntovaliokuntana sen käytössä oleva aika lyhenee verrattuna mietintövaliokuntaan, joten se ei täytä työtaakkaan liittyvää harkintamahdollisuutta

– Päätös erittäin poikkeuksellinen eikä sen kohdalla voi välttyä ajatukselta, että esimerkiksi alkoholilaissa ennakoidaan valiokunnan jäsenten poliittisia kantoja.

– Toivon ja uskon, että eduskuntasali äänestäessään valiokuntaan lähettämisessä ei uhraa sosiaali- ja terveyspolitiikkaa pelkästään elinkeinopolitiikaksi tai hallintopolitiikaksi. Puhumattakaan kahden puolueen pelinappulaksi, Filatov toteaa.

Varapuhemies Tarja Filatovin blogi on luettavissa kokonaisuudessaan filatov.net.

Jaa sosiaalisessa mediassa