SDP:n Eloranta: Maahan tulleiden nuorten kielikoulutuksessa on parannettavaa
SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta haluaa kiinnittää hallituksen huomiota nykyisen perusopetuslain epäkohtaan, joka vaikeuttaa maahanmuuttajanuorten kielen oppimista. Elorannan mukaan hallituksen tulee korjata nopeasti epäkohta, joka jättää maahan muuttaneet nuoret, jotka ovat suorittaneet kotimaassaan jo perusopetusta vastaavat opinnot, väliinputoajien asemaan. Eloranta on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.
– Tällä hetkellä kielen oppimisessa väliinputoajiksi jäävät valitettavasti maahan muuttaneet nuoret, jotka ovat suorittaneet kotimaassaan jo perusopetusta vastaavat opinnot. Aikuisten perusopetus on ollut erittäin toimiva taho kielten oppimisessa ja valmistamisessa jatko-opintoihin, mutta siihen voi päästä vasta 17 vuotta täyttänyt nuori. Lisäksi asuinkunnan ohjaus- ja valvontavastuuta tekevillä tahoilla ei ole lain mukaan mahdollisuutta edes osoittaa opiskelupaikkaa aikuisten perusopetuksessa. Nuorten kotoutumisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta on erittäin tärkeää, että kieliopinnot ja jatko-opintoihin valmistavat opinnot alkaisivat mahdollisimman pian maahan saapumisen jälkeen eikä vasta nuoren täytettyä 17 vuotta, Eloranta toteaa.
Oppivelvollisuuslain 15. pykälän mukaan asuinkunnan tehtävänä on osoittaa oppivelvolliselle opiskelupaikka tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa tai työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa. Elorannan mukaan kyseinen pykälä tulisi päivittää niin, että asuinkunnalla on mahdollisuus osoittaa opiskelupaikka aikuisten perusopetuksessa ja mahdollistaa näin kielitaidottomien maahanmuuttajien sujuvat jatko-opintopolut.
– Kielen oppiminen on keskeinen osa maahanmuuttajien kotoutumista ja sitoutumista osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää. On tärkeää, että jokaisella Suomeen muuttavalla on mahdollisuus oppia suomea tai ruotsia ja päästä osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää. Erityisesti maahan muuttaneet nuoret ovat haavoittuvassa asemassa ja suuressa riskissä syrjäytyä, jos heidän kielenoppimisensa viivästyy, Eloranta korostaa.