SDP:n Anna-Kristiina Mikkonen: Maakuntalennot ja -lentokentät turvattava jatkossakin

19.1.2024

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki ehdottaa Vantaan Sanomissa (19.1.2024), että valtio harkitsisi vähiten kannattavien maakuntalentojen rahoituksen lopettamista. Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Anna-Kristiina Mikkosen mukaan maakuntalentojen ja lentokenttien hyötyä alueiden elinvoimaisuudelle aliarvioidaan. Kattava lentoasemaverkosto on myös turvallisuus sekä huoltovarmuuskysymys. Mikkonen peräänkuuluttaa rauhaa päätöksentekoon.

–  Pandemiasta on vasta hetki ja matkustajamäärien palautumisessa kestää aikansa. Suunta on kuitenkin ollut nouseva. Toivoisin, ettei maakuntalentojen jatkumisen päällä leijuisi koko ajan mustat pilvet, vaan annettaisiin aikaa panostaa reittiliikenteeseen sekä yhteistyölentoihin että maakuntien matkailumarkkinointiin, Mikkonen toteaa.

Maakuntalentokenttien jatkuvuus turvataan vain reittilennoilla, joilla taas taataan maakuntien asukkaiden mahdollisuus saavuttaa Helsinki sekä maailma nopeasti ja vaivatta. Lentokenttäverkosto on alueiden elinvoiman ja matkailun kehittämisen kannalta oleellinen tekijä. Itäisen Suomen osalta maakuntakentille merkitys ja eurooppalaisten matkailijoiden merkitys on entisestään kasvanut Itärajan sulun jälkeen.  Esimerkiksi Savonlinnan kaupunki ilmoitti eilen uudesta yhteistyösopimuksesta eurooppalaisen matkanjärjestäjän Voigt Travelin kanssa. Ensi kesänä Rotterdamista Savonlinnaan lennetään reittiliikenteen lisäksi 13 charter-lentoa.

– Esimerkiksi Savonlinnan kohdalla puheissa maakuntalentojen ja samalla kentän lakkauttamisessa ei olisi järkeä, sillä olemme juuri solmineet uuden sopimuksen lennoista Eurooppaan. Yhteistyösopimukseen on neuvoteltu optiot myös vuodesta 2025 ja 2026. Lisäksi Savonlinnan lennot eivät lepää vain valtion rahoituksen varassa, vaan Savonlinnan kaupunki rahoittaa lentoja huomattavasti myös itse vuosittain, sanoo Mikkonen.

Savonlinnan kaupunki on tehnyt yhteistyötä Visit Finlandin kanssa matkailumarkkinoinnissa jo vuodesta 2015 alkaen ja ennen pandemiaa matkailijoiden määrä selvästi kasvoi.

– Meidän ei tulisi katsoa maakuntakenttiä vain siitä näkökulmasta, että palvelevatko ne Helsinki-Vantaata, vai eivät. Maakunttakentillä on mahdollisuus lisätä myös ulkomaanmatkailua, mikä tuo paljon elinvoimaa koko alueelle. Matkailun kasvaminen on myös Helsinki-Vantaan etu, sillä maakuntiin lennetään useasti Helsingin kautta, sanoo Mikkonen.

Mikkonen sanoo, että puheet maakuntalentojen lakkauttamisesta ovat jatkumoa Etelä-Savon ja Itä-Suomen huonoille uutisille.

– Viime viikolla kerrottiin, että meiltä lähtee ehkä sairaala ja tällä viikolla lentoasema. Maakuntien elinvoimaisuus on myös turvallisuus- ja huoltovarmuuskysymys. Jatkuvat huonot uutiset tekevät alueen kehittämisestä haastavaa, vaikka meillä on täällä vaikka mitä tarjottavaa aina koulutuksesta matkailuun, päättää Mikkonen.

Jaa sosiaalisessa mediassa