Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Vaadimme koko Suomen kattavaa väyläverkon kehittämistä
SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet Marko Asell, Seppo Eskelinen, Anna-Kristiina Mikkonen ja Pinja Perholehto kritisoivat Orpon hallitusta siltarumpupolitiikasta sekä painottavat toimivan väyläverkon olevan koko Suomen kilpailukyvyn ja elinvoiman edellytys.
SDP:n liikennevaliokunnan jäsenet ovat huolissaan teiden ja ratojen rahoituksesta sekä liikennepolitiikan jatkuvuudesta. Kiitosta Orpon hallitus saa siitä, että se panostaa investointiohjelmallaan kolme miljardia raiteiden ja tieverkon kunnossapitoon. Kansanedustajat painottavat kuitenkin, että rahoitus on riittämätöntä.
– Vaikka tehtävät investoinnit näyttävät suurilta, on syytä muistaa, että liikennepanostukset jäävät kokonaisuutena Rinteen ja Marinin hallitusta pienemmäksi. Lisäksi kustannustason nousun myötä myös rahoituksen tarve olisi kovempi. Perusväylänpitoon osoitettava rahoitus ei ole riittävää korjausvelan kasvun pysäyttämiseen, toteaa kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd.).
– Jos liikennepolitiikka olisi eteenpäin katsovaa, herää myös kysymys, miksi kehittämisrahoitukseen tehdään tulevien neljän vuoden aikana yhteensä 720 miljoonan euron leikkaukset, kansanedustaja Pinja Perholehto (sd.) jatkaa.
Positiivisena edustajat pitävät, että hallitusohjelmassa on luvattu jatkaa Liikenne 12-työtä päivittämällä viime kaudella SDP:n johdolla valmistunutta ensimmäistä valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Valitettavaa kuitenkin on, että siltä viedään samalla toimintaedellytykset paitsi leikkauksilla myös listaamalla hankkeita ohi virkatyönä tietoon perustuen valmistellun investointiohjelman, mikä olisi ollut Liikenne 12 -suunnitelman mukainen menettely.
– Hallituksen esittämät leikkaukset ja tempoileva siltarumpupolitiikka ovat elinkeinoelämän ja alueiden ennakoitavuuden ja koko väyläverkon kehittämisen näkökulmasta ikäviä, eivätkä Suomen edun mukaisia. Pitkäjänteisellä työllä olemme saavuttaneet vihdoin korkeamman saannin mm. EU:n CEF-tuissa, kansanedustaja Marko Asell (sd.) sanoo.
– Turun tunnin junalle löytyi helposti rahat, mutta mitä tapahtuu muulle Suomelle. Itä-Suomelle tarjotaan vain lillukanvarsia. Jos koko Suomi halutaan pitää mukana, pitäisi esittää ratkaisuja, joissa pidetään koko Suomen liikenneverkosta huolta, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen (sd.) pohtii.