Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Miksi hallitus antaa väärää kuvaa ”massiivisesta liikennepaketista”?
SDP:n liikenne- ja viestinvaliokuntaan kuuluvat kansanedustajat näkevät Orpon hallituksen ohjaavan kansalaisia harhaan puhuttaessa massiivisesta liikennepaketista. ”Lupaukset on petetty”
Tällä viikolla eduskunnassa on käsitelty ensi vuoden talouden suuntaviivoja. Leikkauksia on tulossa lähes joka sektorille, joten valitettavasti vastuuttomia leikkauksia on tulossa myös liikenteeseen. Huolta hallituksen liikennepolitiikassa aiheuttaa lisääntyvä korjausvelka, leikkaukset työmatkaliikenteeseen sekä julkisen liikenteen arvolisäveron nosto.
– Olen huolissani kohonneista kustannustasoista ja sen vaikutuksista korjausvelkaan. Väyläviraston arvion mukaan korjausvelka on noussut noin neljään miljardiin, vaikka ministeri Ranne on aiemmin puhunut 2,5 miljardista eurosta. Kustannustason nousun myötä korjausvelkaan tarvitaan nyt panostuksia, eikä vyön kiristyksiä. Korjausvelkaan pitää uskaltaa löytää toimia, joilla velka saadaan laskuun, Seppo Eskelinen sanoo.
– Hallitus on leikkaamassa työmatkavähennyksistä. Tämä tulee olemaan kova isku työmatka-autoilijoille, joiden pitää matkustaa päästäkseen töihin. Samalla hallitus koventaa joukkoliikenteen maksuja, joten työn perässä matkustamista hankaloitetaan myös tätä kautta. Hallitus puhuu paljon työllisyystavoitteiden nostamisesta, mutta samalla nostaa lisää työmatkojen kuluja työntekijän harteille, sanoo Marko Asell.
– Vastuulliseen ilmastopolitiikkaan kuuluvat ratkaisut, joilla edistetään kestäviä kulkutapoja. Yksi keskeinen keino tähän olisi kehittää joukkoliikennettä ja kannustaa sen käyttöön. Orpon hallitus kuitenkin leikkaa julkisen liikenteen ostoja ja kehittämistä sekä suunnittelee joukkoliikenteen verotuksen kiristämistä, mikä nostaisi lippuhintoja entisestään. Tämä on täysin väärä suunta sekä ihmisten arjen liikkumisen että vihreän siirtymän näkökulmasta, Pinja Perholehto sanoo.
Kiitosta ei voi myöskään antaa vastuuttomista liikennehankeista, joilla turvataan hallituksen poliittiset sisäiset tasapainot.
– Meillä on olemassa parlamentaarisesti valmisteltu Liikenne12-suunnitelma, josta olisi nyt tärkeä pitää kiinni. Hallitus kuitenkin lyhytnäköisesti leikkaa pysyvää rahoitusta korvaten sen epävarmalla kertarahoituksella sekä tuomalla investointiohjelmaansa liikennehankkeita Väyläviraston investointiohjelman ulkopuolelta, Anna-Kristiina Mikkonen päättää.