Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Hallitus käynnistää kahden kerroksen liikennehankkeita
Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäsenet kiittelevät hallituksen antamaa toista lisätalousarviota tärkeiden hankkeiden käynnistämisestä, mutta kansanedustajat suhtautuvat varauksellisesti hallituksen toimintatapaan. – Lyhyesti sanottuna hallituksen kotiinpäinveto vie pohjan tietopohjaiselta päätöksenteolta, valiokuntaryhmä kiteyttää.
Tänään eduskunnalle annetun 2. lisätalousarvion mukaisesti hallitus käynnistää uusia liikennehankkeita 278 miljoonan euron arvosta. Väyläviraston investointiohjelmassa maan liikennejärjestelmän kannalta tärkeimmiksi priorisoituja hankkeita käynnistyy viisi kappaletta. Hankkeet Enontekiössä sekä Porin ja Hämeenlinnan seuduilla saadaan käyntiin aiempien hankkeiden CEF-tuen maksatuksen avulla. Kotkassa ja Kurikassa hankkeet käynnistyvät miljoonan euron minimirahoituksella tälle vuodelle.
– Tämä on hieno asia, koska monia tarpeellisia hankkeita on odotettu vuosikausia, mutta hallitusohjelman mukaisesti julkisen talouden tervehdyttämiseksi käytettävissä olevan hankerahoituksen leikkaukset näkyvät päätöksissä ja tuoreen kehyspäätöksen myötä leikataan vielä lisää. Portaittain kiristyvät leikkaukset ovat tarkoitettu pysyviksi, pohtii kansanedustaja Pinja Perholehto.
Hallitus esittää rahoitusta myös kolmelle hankkeelle omasta investointipaketistaan, jotka rahoitetaan kertaluonteisesti valtionyhtiöistä saatavalla rahoituksella. Näille Säätytalon hallitusohjelmaneuvotteluissa sovituille hankkeille, jotka eivät ole ainakaan Väyläviraston 1-koriin arvioitujen hankkeiden joukossa, hallitus esittää 234 miljoonan euron rahoitusta, joka on 84 % esitystä kokonaisrahoituksesta.
– On tietopohjaisia hankkeita, joita on avoimesti valmisteltu alueita sekä elinkeinoelämää kuullen, ja sitten hallituksen keskenään sopimia hankkeita. Ei yksikään hanke turha tai tarpeeton ole, mutta maan talouden ollessa ahtaalla ja määrärahat vähissä, ei näin vain pitäisi menetellä, kansanedustaja Marko Asell arvioi.
Hallitus esittää rahoitusta myös kolmelle hankkeelle omasta investointipaketistaan, jotka rahoitetaan kertaluonteisesti valtionyhtiöistä saatavalla rahoituksella. Säätytalon hallitusohjelmaneuvotteluissa sovituille hankkeille, jotka eivät ole Väyläviraston tehokkaimmiksi arvioitujen hankkeiden joukossa, hallitus esittää 234 miljoonan euron rahoitusta, joka on 84 % esitetystä kokonaisrahoituksesta.
– Puolueet tekivät viime kaudella ison parlamentaarisen työn Liikenne12-suunnitelman eteen lopettaakseen tämän kaltaisen päätöksenteon, mutta Orpon hallitusta ei näytä kiinnostavan nyt kuin korulauseet, kansanedustaja Seppo Eskelinen tiivistää.
– Tuoreiden ennusteiden mukaan korjausvelka kasvaa tie- ja rataverkoilla yli viiteen miljardiin tällä hallituskaudella huolimatta hallituksen kertaluonteisista lisäyksistä ja lupauksista. Hallituksen keskenään sopimista suunnitelmista ovat Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo tyystin unohtuneet, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen päättää.