Kansanedustajat vaativat paikallisen sopimisen lakipaketin hylkäämistä

29.11.2024

Hallituksen esitys paikallisen sopimisen laajentamiseksi herättää vakavia huolia sopimusjärjestelmän antaman suojan heikkenemisestä. SDP:n kansanedustajat Lauri Lyly, Piritta Rantanen, Niina Malm ja Timo Suhonen korostavat, että työehtojen minimisuoja on murtumassa ja työehdoilla kilpailu alaspäin helpottuu. "Paikallisen sopimisen laajentaminen järjestäytymättömiin yrityksiin muodostaa ilmeisiä riskejä työntekijöiden palkka- ja työehtojen heikkenemiselle. Tästä syystä esitimme tänään työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa lakipaketin hylkäämistä," kansanedustajat toteavat.

Yleissitovuus uhkaa jopa poistua tietyiltä aloilta

– Aina on voinut sopia paremmin paikallisesti. Lisäksi ilman tätä lakiesitystä työnantaja olisi voinut saada kaikki paikallisen sopimisen hyödyt järjestäytymällä. Nyt kuitenkin tämän esityksen myötä työehtosopimusten joustot avataan sellaisille tahoille, jotka eivät pysty tasavertaisesti neuvottelemaan niistä työpaikkatasolla. Pahimmillaan tämä johtaa työehtojen heikentymiseen koska TES:ten mahdollistamien joustojen alarajat otetaan yhä enenevässä määrin käyttöön, kertoo Rantanen.

Yleissitovuus määritellään järjestäytyneitten yritysten palveluksessa olevan henkilömäärän mukaan. Järjestäytyneissä yrityksissä täytyy olla noin puolet alan palkansaajista, jotta työehtosopimuksien yleissitovuus on olemassa.

– Yleissitovuuden heikkeneminen johtuu siitä, että työnantajalla ei ole enää kannusteita järjestäytyä, koska samat paikallisen sopimisen oikeudet saa ilman velvollisuuksia. Yleissitovasta kentästä siirrytään nykyistä helpommin pois, koska laki kannustaa tekemään yrityskohtaisia työehtosopimuksia. Joillakin aloilla uhkana on, että yhdenkin ison yrityksen siirtyminen pois yleissitovasta kentästä vaarantaa yleissitovan sopimuksen kattavuuden. Nämä molemmat tekijät vievät joiltain aloilta yleissitovuuden lähitulevaisuudessa, taustoittaa Lyly.

– Siltä alalta, jolta yleissitovuus poistuu, yli puolet alan työntekijöistä on tilanteessa, jossa ei ole työehtosopimuksen antamia palkka- ja työehtoja eikä suojaa ollenkaan, Lyly jatkaa vakavasti huolestuneena.

Sopimustasapaino ei ole kohdallaan

Järjestäytymättömässä kentässä ei ole riittävästi sopimusosaamista. Etenkin luottamusvaltuutetuiden osalta sopimusosaaminen on selvästi huonompaa, kuin luottamusmiehen, joilla on taustallaan ammattiliiton tuki.

– Tilanne on pahin ulkomailta tulevien lähetettyjen työntekijöiden osalta. Heillä ei ole lähtökohtaisesti tietoakaan suomalaisesta sopimuskulttuurista eikä palkkatasoista. Lisäksi puutteet kielitaidossa muodostavat aikaisemmin mainittujen kanssa korkean riskin siihen, että tehdyt sopimukset eivät ole alan työehtosopimuksen mukaisia. Uhka työehtojen polkemisesta on heidän kohdallaan suuri,” Lyly sanoo painokkaasti.

Kansainvälisiä sopimuksia ei ole kunnioitettu

– Kansainvälinen ja suomalainen lainsäädäntö nojaa periaatteeseen, että heikomman osapuolen asema turvataan. Tämä lakiehdotus on aivan päinvastainen, paaluttaa Malm.

– Sopimusautonomiaa siirretään nyt sopijaosapuolten ulkopuolelle. Suunnan pitäisi olla päinvastainen. Esityksellä heikennetään työelämän kehittämistä, mikä on tapahtunut työmarkkinaosapuolten järjestäytymisen ja työehtosopimustoiminnan kautta. Tämä on päinvastaista kehityssuuntaa mitä kansainväliset sopimukset ja EU:n vähimmäispalkkadirektiivi valtiolta edellyttää, Malm jatkaa.

Laki vie Suomen kohti tuntematonta, jossa lakimies voittaa

Järjestäytyneessä kentässä työriidat useimmiten menevät työtuomioistuimeen. Järjestäytymättömässä kentässä samankaltaiset asiat menevät yleiseen tuomioistuimeen. Yleisen tuomioistuimen käsittelyajat ovat pidemmät ja kustannukset ovat korkeammat.

– Asioiden jakaantuminen eri tuomioistuimiin, järjestäytymättömät yleiseen tuomioistuimeen ja järjestäytyneet työtuomioistuimeen, tulee heikentämään yksittäisen työntekijän ja työntekijäryhmän oikeusturvaa. Järjestäytymättömässä kentässä tämän lakipaketin myötä yksittäinen työntekijä joutuu itse paljon suurempaan vastuuseen kuin järjestäytyneessä kentässä, kertoo Suhonen.

– Toisin sanoen lakimiesten palkkiot tulevat kasvamaan ja työntekijän taloudellinen vastuu kasvamaan. Onko tässä mitään järkeä? jatkaa Suhonen.

Vaikutusarvioinnit jälleen kerran puutteellisia

– Hallituksen esityksessä on arvioitu puutteellisesti tasa-arvovaikutuksia. Siinä todetaan, että lakipaketti voi vaikuttaa negatiivisesti naisvaltaisiin aloihin. Lakimuutos voi johtaa myös työehtojen heikentymiseen aloilla, joilla on lähtökohtaisesti heikompi palkkataso. Tämä on pöyristyttävää politiikkaa,” kritisoi Malm.

Vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen ei ole arvioitu olevan laisinkaan. Asiantuntijoiden mielestä esityksessä lähteitä ja tutkimuksia on tulkittu valikoivasti tuottavuusvaikutusten osalta.

”Tekninen” muutos

Hallitus polkee työntekijöiden asemaa myös tekemällä muutoksen jo aiempaan työehtosopimustakiin, johon oli jäänyt ”tekninen” virhe. Tämä virhe mahdollisti työrauhavelvoitteesta maksettavien hyvityssakkojen tasapuolisuuden riidan osapuolille, mutta nyt hallitus palauttaa työnantajien sakkotason vanhalle, alemmalle tasolle. Työntekijät maksavat uutta, korkeampaa sakkoa.

– Hallitus rikkoo näin pariteettiperiaatteen, jossa työmarkkinaosapuolten rikkomuksista tuomittiin samassa suhteessa. Nyt työntekijät laitetaan maksumiehiksi, ja työnantajat pääsevät erittäin vähällä. Tämä on epäoikeudenmukaista, toteaa Rantanen.

SDP:n kansanedustajat vaativat hallituksen esityksen hylkäämistä ja lakialoitetta työntekijän tulkintaetuoikeudesta hyväksyttäväksi. ”Paikallisen sopimisen esityksen vaikutukset työntekijöiden oikeussuojaan ja tasa-arvoon ovat liian merkittäviä, jotta sitä voitaisiin hyväksyä,” he päättävät.

Jaa sosiaalisessa mediassa