Kansanedustaja Jani Kokko: Hyvien ja huonojen uutisten hallitusohjelma
Pian toimensa aloittava Petteri Orpon (kok.) johtama oikeistohallitus on julkaissut hallitusohjelmansa ja kertonut suunnitelmistaan tulevalle kaudelle. Hallitusohjelma sisältää sekä hyviä että huonoja uutisia Keski-Suomelle.
– Pidän erinomaisena sitä, että hallitus aikoo asemoitua aktiiviseksi osaksi Natoa ja esimerkiksi tavoitella Suomeen Naton osaamiskeskusta. Naton osaamiskeskuksia (COE, Center of Excellence) on sijoitettu ympäri jäsenmaita ja ne toimivat tarkkaan rajattujen toimintojen asiantuntijoina ja kouluttajina, kertoo kansanedustaja Jani Kokko.
Jyväskylän yliopisto ja ammattikorkeakoulu ovat tehneet työtä kasvattaakseen Jyväskylästä kyberosaamisen kaupunkia jo useampien vuosien ajan, tavoitteenaan tehdä Jyväskylästä ja Keski-Suomesta kyberturvallisuuden huippututkimuksen keskus.
– Orpon hallituksen tavoite Naton osaamiskeskuksesta tuo ilouutisia Jyväskylään, sillä meillä on erinomaiset mahdollisuudet tarjota sekä puitteet että monipuolinen osaaminen osaamiskeskukselle. Jo viime vuonna Nato-jäsenyydestä keskustellessa todettiin että Suomi tuo mukanaan tärkeää osaamista sotilasliittoon — nyt on Jyväskylän aika lunastaa paikkansa maailman kartalla, Kokko paaluttaa.
Hallitusohjelma ei kuitenkaan sisällä pelkästään ilon aiheita, sillä infrapanostukset aiheuttavat pohdintaa. Hallitusohjelmassa nimittäin vahvistetaan mediasta jo aiemmin paljastuneet suunnitelmat, sillä hallitus aikoo satsata merkittäviä summia Turun tunnin junaan.
– On hieman huvittavaa että hallitus aikoo investoida Turun tunnin juna -hankkeeseen, eli projektiin jossa junamatka ei lyhene tuntiin, koska hintava Salo-Turku -väliosan Orpo kertoo hallituksen jättävän seuraaville päättäjille, Kokko huomauttaa.
– Toki kiitostakin täytyy antaa, sillä tulevan hallituksen aikomus parantaa valtatie 4 kehittämistä Keski-Suomessa tulee tarpeeseen. Mikäli Keski-Suomen ääni olisi aidosti kuulunut neuvotteluissa, olisi parannukset todennäköisesti ohjattu Tampere-Jyväskylä tai Jämsä-Lahdenperä-välin raidehankkeisiin, mutta jokainen investointi Keski-Suomen puutteelliseen liikenneinfrastruktuuriin ansaitsee silti kiitoksen.