Eloranta ja Risikko: Erilaisten oppijoiden ääni kuuluviin
Eduskunnan erilaisten oppijoiden tukiryhmä järjestäytyi ja valitsi kansanedustaja, eduskunnan varapuhemies Paula Risikon (Kok.) ja kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) jatkamaan puheenjohtajina.
Suomessa noin 10–20 prosentilla väestöstä ilmenee erilaisia oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeudet ovat perinnöllisiä ja melko pysyviä. Ne ovat synnynnäisiä, neurobiologisia erityisvaikeuksia, jotka ilmenevät esimerkiksi tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriöinä, odottamattoman suurina hankaluuksina lukemisen ja kirjoittamisen, matematiikan tai hahmottamisen taidoissa. Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa ihmisen elämään koko elämänkaaren aikana. Ne voivat olla juurisyynä jopa syrjäytymisen, mielenterveysongelmien, päihdeongelmien tai rikollisen käyttäytymisen kanssa.
Tällä hetkellä niin työelämässä, työnhakijoina kuin työvoiman ulkopuolellakin on suuri joukko aikuisia erilaisia oppijoita, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea oppimisvalmiuksiensa vahvistamiseen ja ohjausta erilaisten oppimista ja työssä suoriutumista helpottavien apuvälineiden käyttöön. Joillain aloilla oppimisvaikeuksia on yli 30 %:lla työntekijöistä.
– On tärkeää, että erilaiset oppimisvaikeudet tunnistetaan varhain ja tukea on tarjolla kaikissa elämän vaiheissa. Suomella ei ole varaa päästää ketään syrjäytymään oppimisvaikeuksien takia. On hyvä, että hallitusohjelman mukaisesti oppimisen tukea selkeytetään ja tuen ketju yhtenäistetään varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, Risikko toteaa.
– Riittävän tuen tarjoaminen oppimisvaikeuksiin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja läpi koko koulutuspolun on tärkeää, jotta jokainen lapsi ja nuori pääsee näyttämään kykynsä ja vahvuutensa. Lisäksi tukea on tarjottava myös aikuisille. Eduskunnassa erilaisten oppijoiden tukiryhmä tulee tekemään töitä sen puolesta, että jokainen oppija saa tarvitsemansa tuen voidakseen oppia ja elää hyvää elämää, Eloranta ja Risikko korostavat.
– Oppimisvaikeudet ja muut oppimiseen liittyvät haasteet vaikuttavat lasten ja nuorten oppimiseen ja hyvinvointiin, mutta ne ovat ongelmana myös monille aikuisille. Monen aikuisen oppimisvaikeuksia ei ole koulu- ja opiskelupolun aikana virallisesti tunnistettu, eivätkä he ole siksi saaneet tarvitsemaansa tukea. On tärkeää, että myös aikuisille erilaisille oppijoille löydetään ratkaisuja niin oppimisvaikeuksien tunnistamiseen kuin niiden kanssa selviytymiseen ja tukeen mm. aikuiskoulutuksen avulla. Tällä on tärkeä merkitys sekä yksilön itsensä, mutta myös laajemmin, osaamistavoitteidemme saavuttamisen näkökulmasta. Eduskunnan erilaisten oppijoiden tukiryhmä tulee antamaan tukensa oppimisen tuen uudistamisen työssä tuoden vahvasti esiin kaikenikäisten oppimisen vaikeuksia kokevien äänen, Eloranta ja Risikko korostavat.
Eduskunnan erilaisten oppijoiden tukiryhmän muita jäseniä ovat Ari Koponen (ps.), Helena Marttila, sd, Hilkka Kemppi (kesk.) Inka Hopsu, Fatim Diarra (vihr.), Veronika Honkasalo (vas.), Sari Tanus (kd.) ja Mikko Ollikainen (r.).
Lisätietoja:
Eeva-Johanna Eloranta 050 523 2309
Paula Risikko 050 511 3107