Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään MOT-ohjelmassa puhutaan kilpailuttamisesta ja sen vaikutuksesta vammaisten ihmisten arkeen. Miltä tuntuisi jos kotona ei saisi päättää arkiasioista? Entä jos kilpailutus pakottaisi muuttamaan pois kotoa? Uusi hankintalaki on tuonut mukanaan paljon ongelmia ja huolta vammaisille ihmisille ja heidän läheisilleen. Me haluamme, että vammaisten ihmisten palvelut rajataan kilpailutuksen ulkopuolelle. Jaa kuva, jos olet samaa mieltä!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kristiina Salonen esittää pääministerille vakavan vetoomuksen, ettei neuvolapalveluita ulotettaisi pakkoyhtiöittämisen piiriin: "Säästäkää neuvolat. Se on suomalaislasten tasa-arvon perusta. Kouluterveydenhuolto on jo poistettu soten markkinamallista. Nyt pois on saatava vielä neuvolat." Jos olet samaa mieltä Kristiinan kanssa, jaa viesti eteenpäin.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared note on Facebook

Lue SDP:n Helsingin pormestariehdokkaan Tuula Haataisen tarina tuusniemeläisestä tytöstä ministeriksi, apulaiskaupunginjohtajaksi, kaupunginvaltuutetuksi ja kansanedustajaksi. Tässä kattavassa ja koskettavassa jutussa Tuula kertoo elämäntarinansa lisäksi myös mietteitään muun muassa äitiydestä, perheestä, tasa-arvosta ja tämän päivän politiikasta.Sosialidemokraatit SDP

Pia Viitanen

Viitanen Pia

Kansanedustaja
www.piaviitanen.fi

Kansanedustaja.

Kotisivut: www.piaviitanen.fi
Email: pia.viitanen(ät)eduskunta.fi

Avustaja: Ritva Suomalainen
Email: ritva.suomalainen(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Valtiovarainvaliokunta
Hallinto- ja turvallisuusjaosto
Verojaosto (lisäjäsen)
Sivistys- ja tiedejaosto
Tarkastusvaliokunta ( varajäsen )
Eduskunnan pankkivaltuusto

Olen kansanedustaja Tampereen Hervannasta. Politiikkaan lähdin mukaan jo aika nuorena tyttönä opiskelija-aikoinani. Miksi? Voisiko sanoa intohimosta sellaiseen aatteeseen ja arvoihin, jotka korostavat, että kaikista pidetään huolta ja tunnetaan yhteistä vastuuta kanssaihmisistä ja ympäristöstä.

Haluan edistää sellaista maailmaa, jossa ihmisellä on sananvalta asioihin ja oikeus kunnolliseen elämään syntyperään tai varallisuuteen katsomatta.

Politiikassa ollaan aina joidenkin asioiden puolesta ja joitakin vastaan. Olen edellä mainittujen periaatteiden puolesta sellaista maailmaa vastaan, jossa ahneus ja lyhytnäköinen taloudellisen edun tavoittelu jylläävät samaan aikaan, kun ihmiset nähdään vain lukuina työttömyystilastoissa.

Minusta on aika sanoa ”jo riittää” meiningille, jossa voitot kääräistään vain muutamien taskuun ja että päätökset tehdään vain pörssikurssien tai talouskvartaalien sanelemana. Ja uskon, että juuri kansainvälinen sosialidemokratia on se liike, joka voi tälle ”maailmanjärjestykselle” saada aikaan ihmisen kokoiset raamit.

Se, miten käytännön politiikassa olen näiden periaatteiden mukaan yrittänyt elää, löytyy mm. kolumneistani, tiedotteistani ja eduskunnassa pitämistäni puheista. Helpoiten ne löytyvät oheisista linkeistä mm. kotisivulleni.

Millainen sitten olen ihmisenä? Joskus kaunistelematta tulin kirjoittaneeksi nettisivuilleni kuvauksen: ”olen tyypillinen oinasluonne: itsepäinen, tulinen, kiukkuinen, äkkipikainen ja kärsimätön”…ja joku joskus ihmettelikin, mikä on tämä ”taktiikka”, kun heti aluksi tulee viisi ehkä vähän vähemmän mairittelevaa adjektiiviä itsestäni?

No, oinas on oinas, ehkä kuitenkin vähän pehmenee tämä ”tuomioni” sillä, että samaan aikaan onneksi olen myös sisukas ja aina valmis taistelemaan sinnikkäästi niiden asioiden puolesta, joiden uskon olevan oikeita. Ja kyllähän tässä matkan varrella nyt jo pitkän kokemuksen opettamana olen toivottavasti oppinut tuota äkkipikaisuutta vähän hillitsemään ja diplomaattisiakin taitoja kehittämään

Mistä pidän? Noin muustakin siis kun työstäni. Pidän kissoista, jotenkin olen niihin ihan hulluna. Kotona kissat Simo ja Silja ovatkin varsin virkistävää seuraa ;) Arvostan suuresti vapaaehtoistyötä, jossa myös eläinsuojelutyö on äärettömän tärkeää. Välinpitämättömyyttä ihmisistä tai luontokappaleista en voi sietää enkä käsittää.

Pidän myös hyvistä kirjoista (olen erityisesti dekkarifani) ja hyvistä elokuvista. Pidän myös siitä, että vapaa-aikana saan joskus nukkua pitkään (olen vähän aamukiukkuinen – mieheni tosin saattaisi sanoa, että kiukkuinen olen muulloinkin, heh).

Tamperelaisena pidän jääkiekosta, Ilves! (juureni ovat kooveeläiset, joka on mainio yleisseura monine lajeineen). Kävelylenkit ovat mukavia, ja erityisesti nautin metsän tuoksusta kesäisin lenkkipolulla kulkiessani.

Kevättä olen oppinut rakastamaan kukkaan puhkeavana luontona, lintujen viserryksenä ja ensimmäisinä perhosina. Ja koska tilanteeseen on aina totuttava, myös syksystä on otettava jotakin irti: pimenevät illat voivat olla romanttisia kynttilänvalossa.