Pia Viitanen

Email: pia.viitanen(ät)eduskunta.fi

Avustaja: Ritva Suomalainen
Email: ritva.suomalainen(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Valtiovarainvaliokunta
Hallinto- ja turvallisuusjaosto
Verojaosto (lisäjäsen)
Sivistys- ja tiedejaosto
Tarkastusvaliokunta ( varajäsen )
Eduskunnan pankkivaltuusto

Olen kansanedustaja Tampereen Hervannasta. Politiikkaan lähdin mukaan jo aika nuorena tyttönä opiskelija-aikoinani. Miksi? Voisiko sanoa intohimosta sellaiseen aatteeseen ja arvoihin, jotka korostavat, että kaikista pidetään huolta ja tunnetaan yhteistä vastuuta kanssaihmisistä ja ympäristöstä.

Haluan edistää sellaista maailmaa, jossa ihmisellä on sananvalta asioihin ja oikeus kunnolliseen elämään syntyperään tai varallisuuteen katsomatta.

Politiikassa ollaan aina joidenkin asioiden puolesta ja joitakin vastaan. Olen edellä mainittujen periaatteiden puolesta sellaista maailmaa vastaan, jossa ahneus ja lyhytnäköinen taloudellisen edun tavoittelu jylläävät samaan aikaan, kun ihmiset nähdään vain lukuina työttömyystilastoissa.

Minusta on aika sanoa ”jo riittää” meiningille, jossa voitot kääräistään vain muutamien taskuun ja että päätökset tehdään vain pörssikurssien tai talouskvartaalien sanelemana. Ja uskon, että juuri kansainvälinen sosialidemokratia on se liike, joka voi tälle ”maailmanjärjestykselle” saada aikaan ihmisen kokoiset raamit.

Se, miten käytännön politiikassa olen näiden periaatteiden mukaan yrittänyt elää, löytyy mm. kolumneistani, tiedotteistani ja eduskunnassa pitämistäni puheista. Helpoiten ne löytyvät oheisista linkeistä mm. kotisivulleni.

Millainen sitten olen ihmisenä? Joskus kaunistelematta tulin kirjoittaneeksi nettisivuilleni kuvauksen: ”olen tyypillinen oinasluonne: itsepäinen, tulinen, kiukkuinen, äkkipikainen ja kärsimätön”…ja joku joskus ihmettelikin, mikä on tämä ”taktiikka”, kun heti aluksi tulee viisi ehkä vähän vähemmän mairittelevaa adjektiiviä itsestäni?

No, oinas on oinas, ehkä kuitenkin vähän pehmenee tämä ”tuomioni” sillä, että samaan aikaan onneksi olen myös sisukas ja aina valmis taistelemaan sinnikkäästi niiden asioiden puolesta, joiden uskon olevan oikeita. Ja kyllähän tässä matkan varrella nyt jo pitkän kokemuksen opettamana olen toivottavasti oppinut tuota äkkipikaisuutta vähän hillitsemään ja diplomaattisiakin taitoja kehittämään

Mistä pidän? Noin muustakin siis kun työstäni. Pidän kissoista, jotenkin olen niihin ihan hulluna. Kotona kissat Simo ja Silja ovatkin varsin virkistävää seuraa ;) Arvostan suuresti vapaaehtoistyötä, jossa myös eläinsuojelutyö on äärettömän tärkeää. Välinpitämättömyyttä ihmisistä tai luontokappaleista en voi sietää enkä käsittää.

Pidän myös hyvistä kirjoista (olen erityisesti dekkarifani) ja hyvistä elokuvista. Pidän myös siitä, että vapaa-aikana saan joskus nukkua pitkään (olen vähän aamukiukkuinen – mieheni tosin saattaisi sanoa, että kiukkuinen olen muulloinkin, heh).

Tamperelaisena pidän jääkiekosta, Ilves! (juureni ovat kooveeläiset, joka on mainio yleisseura monine lajeineen). Kävelylenkit ovat mukavia, ja erityisesti nautin metsän tuoksusta kesäisin lenkkipolulla kulkiessani.

Kevättä olen oppinut rakastamaan kukkaan puhkeavana luontona, lintujen viserryksenä ja ensimmäisinä perhosina. Ja koska tilanteeseen on aina totuttava, myös syksystä on otettava jotakin irti: pimenevät illat voivat olla romanttisia kynttilänvalossa.