Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta. SDP haluaa ehdokkaiksi monipuolisen joukon suomalaisia, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjen asioista, työelämän haasteista, opiskelusta tai perhearjen pyörittämisestä. Pyydämme sinua ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksemme. Klikkaamalla videota se onnistuu helposti.Sosialidemokraatit SDP

Sanna Marinshared image on Instagram

SDP esitti eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle parlamentaarista yhteistyötä julkisten rakennusten sisäilma- ja homeongelmien ratkaisemiseksi. Kysyin pääministeri Sipilältä tarttuuko hän esitykseemme. Arvoisa puhemies, Haluan kysyä pääministeri Sipilältä täsmennystä äskeiseen vastaukseenne edustaja Kantolan kysymyksen osalta. Kyse ei siis ole siitä, että me toivoisimme jotakin yhteistä kahvittelua puolueiden välillä vaan me haluamme parlamentaarista yhteistyötä, jossa etsitään oikeita ratkaisuja tähän vakavaan ongelmaan. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän tutkimuksen mukaan pelkästään home- ja kosteusvauriot aiheuttavat noin puolen miljardin, siis puolen miljardin euron, kustannukset yhteiskunnassa joka vuosi. Kustannuksia syntyy muun muassa oireiden ja sairauksien tutkimisesta ja hoidosta, sairauspoissaoloista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta. Kyse on siis merkittävästä ongelmasta ihmisten terveydelle, mutta myös kansantaloudelle. SDP haluaa parlamentaarista yhteistyötä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tartutteko siihen? #eduskunta #kyselytunti Kiitos myös @uhanadesign supermukavasta Green leaves -collegesta! #Tampere rules!sannamarin

Jutta Urpilainen

Urpilainen Jutta

Kansanedustaja
www.juttaurpilainen.fi

Kansanedustaja.

Kotisivut: www.juttaurpilainen.fi
Email: jutta.urpilainen(ät)eduskunta.fi

avustaja: Elisa Gebhard
Email: elisa.gebhard(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Ulkoasiainvaliokunta
Eduskunnan pankkivaltuusto
Parlamenttienvälinen liitto IPU, Suomen ryhmän johtokunta (Puheenjohtaja)
Kansainvälisten asiain foorumi

Asialistani: ihminen, talous ja kansainvälisyys

Olen pohjalainen poliitikko ja kasvatustieteen maisteri. Olen syntynyt vuonna 1975 ja lapsuus- ja kouluvuodet vietin Kokkolassa. Välillä kävin opiskelemassa Jyväskylässä kasvatustieteitä, Wienissä musiikkia ja Helsingissä valtiotieteitä, minkä jälkeen palasin opettajaksi Kokkolaan vuonna 2002.

Olen työskennellyt 12 vuotta Vaasan vaalipiirin kansanedustajana, kuusi vuotta SDP:n puheenjohtajana sekä kolme vuotta valtiovarainministerinä ja pääministerin sijaisena. Vuoden 2015 alussa aloitin ensimmäisenä naisena Kokkolan kaupunginvaltuuston puheenjohtajana.

Kansainvälisyys on kuulunut niin nuoruuteeni kuin poliittiseen työhöni. Ministerinä sain edustaa Suomea EU:n neuvostossa (Ecofin) ja euroryhmässä sekä Maailmanpankissa ja Kansainvälisessä valuuttarahastossa.

Puoluejohtajana johdin pohjoismaista yhteistyöjärjestöä (Samak) ja eurooppalaista valtiovarainministerien ryhmää (PES/Ecofin).

Suomen YK-liiton entisenä puheenjohtajana valtioneuvosto nimesi minut vuoden vaihteessa Suomen Unesco-toimikunnan puheenjohtajaksi.