Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta. SDP haluaa ehdokkaiksi monipuolisen joukon suomalaisia, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjen asioista, työelämän haasteista, opiskelusta tai perhearjen pyörittämisestä. Pyydämme sinua ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksemme. Klikkaamalla videota se onnistuu helposti.Sosialidemokraatit SDP

Sanna Marinshared image on Instagram

SDP esitti eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle parlamentaarista yhteistyötä julkisten rakennusten sisäilma- ja homeongelmien ratkaisemiseksi. Kysyin pääministeri Sipilältä tarttuuko hän esitykseemme. Arvoisa puhemies, Haluan kysyä pääministeri Sipilältä täsmennystä äskeiseen vastaukseenne edustaja Kantolan kysymyksen osalta. Kyse ei siis ole siitä, että me toivoisimme jotakin yhteistä kahvittelua puolueiden välillä vaan me haluamme parlamentaarista yhteistyötä, jossa etsitään oikeita ratkaisuja tähän vakavaan ongelmaan. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän tutkimuksen mukaan pelkästään home- ja kosteusvauriot aiheuttavat noin puolen miljardin, siis puolen miljardin euron, kustannukset yhteiskunnassa joka vuosi. Kustannuksia syntyy muun muassa oireiden ja sairauksien tutkimisesta ja hoidosta, sairauspoissaoloista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta. Kyse on siis merkittävästä ongelmasta ihmisten terveydelle, mutta myös kansantaloudelle. SDP haluaa parlamentaarista yhteistyötä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tartutteko siihen? #eduskunta #kyselytunti Kiitos myös @uhanadesign supermukavasta Green leaves -collegesta! #Tampere rules!sannamarin

Haatainen Tuula

Kansanedustaja
tuulahaatainen.fi

FB: facebook.com/SDPtuulahaatainen

Avustaja: Tuulia Pitkänen
Email: tuulia.pitkanen(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Sosiaali- ja terveysvaliokunta (puheenjohtaja)
Hallintovaliokunta (varajäsen)

Olen koulutukseltani valtiotieteen maisteri ja sairaanhoitaja. Kasvoin lapsuuteni koululla Suomen suurimmassa saaressa – Soisalon saaressa Vehmersalmella. Koulu oli kotini ja juurrutti minuun oppimisen ilon ja uskon sivistykseen ja luonnon kunnioituksen. Helsinkiin muutin valmistuttuani Kuopiosta lukion jälkeen sairaanhoitajaksi.

Helsinki on kotikaupunkini, täällä olen opiskellut ja tehnyt työtä sairaanhoitajana, tutkimustyössä, järjestötyössä sekä politiikassa. Olen itähelsinkiläinen perheenäiti, minulla on juristimies ja kaksi opiskelevaa nuorta.

Parikymppisenä sairaanhoitajana ensiapupoliklinikalla, kriminaarimielisairaalassa ja leikkaussalissa opin näkemään syntymän ja kuoleman ja jouduin pohtimaan ihmisyyden olemusta. Päätin lähteä opiskelemaan valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Työn ja perheen ohessa opiskelin valtiotieteen maisteriksi ja osallistuin järjestötoimintaan.

Kasvualustani politiikkaan on kansalaisjärjestöissä ja opiskelijapolitiikassa. Järjestöissä toimiessani ja opiskellessani ymmärsin, että maailmaa voi muuttaa politiikan kautta.

Vuonna 1988 tulin valituksi demariryhmän nuorimpana Helsingin kaupunginvaltuustoon. Politiikassa olen saanut toimia vastuullisissa tehtävissä valtuutettuna, kansanedustajana, opetusministerinä sekä sosiaali- ja terveysministerinä.

Hyppäsin eduskuntatyöstä kahdeksi kaudeksi muihin töihin, mutta halusin toimia kotikaupunkini Helsingin puolesta. Kahden kauden ajan toimin Helsingin sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtajana sekä Kuntaliiton varatoimitusjohtajana.

Helsingin kaupungilla kehitin maahanmuuttajien kotouttamista, vahvistimme nuorten pääsyä koulutukseen ja vedin Keskustakirjaston toteuttamista, joka nousee nyt Töölönlahdelle.

Kuntaliittoon halusin siirtyä, koska halusin olla mukana kuntakenttää voimakkaasti ravistelevassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistustyössä. Vastasin myös sivistystoimesta, tietoyhteiskunta-asioista ja hankintalainsäädännöstä.

Arvostan ihmisten osallistumista ja järjestöjen tekemää työtä. Olen toiminut YK-liiton varapuheenjohtajana, syöpään sairastuneiden lasten järjestön (Sylvan) puheenjohtajana sekä Kirkon ulkomaanavun hallituksessa.
Tällä hetkellä toimin Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajana ja Plan – verkostossa.

Harrastan juoksua ja viime vuosina olen juossut useita maratoneja ja 10 puolikasta. Luen ja harrastan kuvataiteita.
Minulle oikeudenmukaisuus, ihmisten tasa-arvoinen kohtelu, avoimuus ja vapaus toteuttaa itseään ovat tärkeitä arvoja. Vapaus ja vastuu kulkevat aina käsi kädessä.