Sirpa Paatero

• UKK instituutti hallitus

Olympiakomitea valtuuskunta

Muut

• Ehyt hallitus (varaj), Nuoret Kotkat (jäsen), ja kannatusjäsenenä monessa muussakin: kuluttaja, retkeily, ensi ja turvakoti, kehitysvamma, palvelutalo ym järjestössä

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

• Hallintovaliokunta
  • Puolustusvaliokunta

Olen varsin tavallinen aikuinen nainen

Voin sanoa kasvaneeni sosialidemokraatiksi. Perheen vaikutus arvopohjaani on ollut vahva, vaikkei politiikkaa varsinaisesti kotona juuri puhuttukaan. Koskaan en kuitenkaan tullut edes ajatelleeksi muita vaihtoehtoja. Toivottavasti sosialidemokraattisen arvopohjan välittäminen on onnistunut myös omille lapsilleni.

Elämääni on aina mahtunut paljon. Olenkin kiitollinen saadessani olla yhä monessa mukana. Aktiivinen toimiminen eri yhdistyksissä ja harrastuksissa täyttää yhä vapaa-aikani. Olen viihtynyt hyvin niin yhdistyksen puheenjohtajan kuin sivustaseuraajankin rooleissa. Osaan nauttia myös vain mukana olemisesta yhtenä joukon jäsenenä, esimerkiksi ohjattavana tanssiharjoituksissa.

Olen tottunut jo lapsesta saakka siihen, että ympärilläni on paljon ihmisiä, ja että vanhemmista ja isovanhemmistakin jokainen on aina vuorollaan ollut mukana järjestöhommissa. Joskus olen jopa todennut, että elän ihmisistä. Yksin olemista olen saanut harjoitella oikeastaan vasta kansanedustaja-aikana asuessani viikot Helsingissä.

Elämääni ei tähän mennessä ole sisältynyt huimaa dramatiikkaa. Maailmani ei romutu kovin pienistä asioista. Oman perheen ja suvun lisäksi ystävät ja kaverit pitävät minut tiukasti kiinni arjessa.

Haluan tehdä asiat mahdollisimman hyvin. Kaikkeen mihin ryhdyn ja lupaudun, suhtaudun kunnioittavasti ja nöyryydellä. Innostun helposti uusista asioista ja projekteista. Joidenkin mielestä ehkä liiankin helposti. Uusia tehtäviä en ole kuitenkaan koskaan ajatellut rasitteina vaan uusina haasteina, jotka antavat lisää virtaa. Paikoilleen jääminen tylsistyttää ja lamauttaa nopeasti. Ehkäpä näistä syistä olenkin saanut kokea ja kokeilla monenlaisia tehtäviä. Haluan olla mukana aina siellä missä tapahtuu.