Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

En meinannut päästä Airbnb paikkaani, kun poliisi piiritti aluetta. Mutta selvisin puhumalla - ja kun huomasivat kaulakorttini GSMA mobile congress. Siinä luki kyllä Ministerial program mutta iltani päättyi jo. Tuossa iltapalani selän takana selitys - Músical Palacesta lähti juuri Espanjan prinssi. Ikkunapaikalla istui kahvilla kaksi jääkaapin kokoista miestä. Isot turvajärjestelyt - mutta mulla hyvä iltapala!miapetrakumpula

Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Tuo tuttu teksti ja lentäminen yleensäkin tuntuu ihan eriltä, kun on lomamatka perheen kanssa tai työmatka. Nyt jälkimmäinen - ja hitsi piti läheltä myöhästyminen - kaksi eri yhteisöiden lentoa samaan aikaan Barcelonaan! Molemmat täysiä, osittain liene myös kansainvälisten telekommunikaatiomessujen vuoksi!miapetrakumpula

Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Se päivä kun perussuomalaisissa kerrotaan, että tämä oli rasistista, nyt saa riittää! Vaan eipä taida sitä päivää tulla.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Mitä tästä ei olisi saanut sanoa? Vartia sanoo edustavansa uutta poliittista kulttuuria, mutta eikö hän päinvastoin edusta ikivanhaa ja kyseenalaista kulttuuria: aikaa, jolloin herrat suhmuroivat, poliitikot pelastavat toisiansa ja kansa maksaa. Yhteiskunnan yhdessä sovittuja pelisääntöjen sijaan astuu vahvemman oikeus. Nythän hallituspuolueiden ja vihreiden tuella uhkaa syntyä tilanne, jossa valtio menettää 34 miljoonaa euroa eikä asiasta vastaa kukaan."Sosialidemokraatit SDP

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Ekaksi aamulla suoritettiin vauvauinnissa diplomi, ja sitten mentiin torille kuuntelemaan Antti Rinnettä sekä tapaamaan ihmisiä. Uintidiplomin suorittaja nukkui koko tilaisuuden ajan. En tiedä kumpi toimi parempana nukuttajana - uinti vai jo äidin vatsassa tasaisesti toistunut yhteiskunnallinen puhe. 😉kristiinasalonen

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Riitta Myller

Myller Riitta

Kansanedustaja
riittamyller.fi

Avustaja: Tommi Heino
Email: tommi.heino(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Ympäristövaliokunta
Suuri valiokunta (varajäsen)
Valtiovarainvaliokunta (varajäsen)

Olen paljasjalkainen joensuulainen, suku on Kiihtelysvaarasta. Olen opiskellut Tampereen yliopistossa sosiologiaa ja valmistunut sieltä kirjastonhoitajaksi, mutta pitänyt kirjani kotikaupungissa. Joensuusta käsin kävin töissä, niin eduskunnassa vuosina 1987-1995, kuten myös tämän jälkeen Brysselissä ja Strasbourgissa, ollessani 14.5 vuotta Euroopan parlamentin jäsen. Tämän jälkeen palasin Suomeen ja kotimaan politiikkaan sekä eduskuntaan kevään 2011 vaaleissa.

Kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin, olin niiden 16 ensimmäisen MEP:n joukossa, jotka eduskunta valitsi edustamaan suomalaisia. Eduskunnassa olin alkuaan liikennevaliokunnassa toimittajataustani vuoksi, liikennevaliokuntaanhan kuuluivat myös viestintäasiat. Asunto- ja ympäristöasioista tuli toinen silloinen leipälajini. Ympäristö- ja ilmastonmuutoskysymykset työllistivät aluepolitiikan lisäksi myös Euroopan parlamentissa, jossa olin pitkään myös yksi ryhmän varapuheenjohtajista.

Eduskuntaan tulin uudelleen vuoden 2011 vaaleissa. Asunto- ja ympäristöasioita hoidan nyt valtiovarainvaliokunnan jaostossa. Sekä valtiovarainvaliokunnan että toisen päävaliokuntani Suuren valiokunnan työtä on tahdittanut eurokriisi. Toki siellä käydään läpi kaikki muutkin Euroopan Unionin hallitusvälisessä päätöksenteossa eli eri sektorineuvostoissa olevat asiat sekä päämiesten (Suomesta pääministeri) käsittelyssä olevat asiat. Suomalaiseen erityispiirteeseen kuuluu se, että hallitus ei mene sopimaan asioita EU:n tasolla ilman, että eduskunta suuren valiokunnan kautta ottaa kantaa ja evästää hallitusta. Hallituksen on toimittava eduskunnan tahdon mukaan näissäkin asioissa.

Kansalaiskeskustelun kannalta ongelma, on että eduskunta käy keskustelut valiokunnassa suljettujen ovien takana. Itse kehittäisin systeemiämme niin, että isot ja merkittävät EU pöydillä käsiteltävät asiat puhuttaisiin myös kansalaisten kuullen isossa salissa. On ollut todella mielenkiintoista katsoa nyt EU päätöksentekoa kansallisesta näkökulmasta, miten oma päätöksentekomme toimii Euroopan Unioniin päin. Eurooppa-asioihinhan varsinaisesti perehdyin Euroopan parlamentti vuosinani ja siksi pidän edelleen tärkeänä sitä että kansan valitsemat elimet, Euroopan parlamentti ja kansalliset parlamentit ovat keskeisessä asemassa päätöksentekijöinä. Kansalaisten mukaan ottaminen ja osallistaminen ovat avainkysymyksiä. Euroopan Unioni voi toimia vain kansalaistensa tuella ja tuki on ansaittava.

Pohjois-Karjalan elinkeinoelämän monipuolistaminen alueen vahvuuksista lähtien on tärkeimmistä tämän hetken asioista, joihin haluan vaikuttaa. Olen mukana eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan työssä, sen kestävä kasvujaostossa, jossa asiantuntijoita kuullen etsitään tulevaisuuden nokioita. Pohjois-Karjalalle se on metsä ja kaikki se uusi mitä puusta on mahdollisuus saada. Toki muitakin kasvualoja on, monessa niissä on mukana Venäjä ja rajan läheisyys