Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta. SDP haluaa ehdokkaiksi monipuolisen joukon suomalaisia, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjen asioista, työelämän haasteista, opiskelusta tai perhearjen pyörittämisestä. Pyydämme sinua ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksemme. Klikkaamalla videota se onnistuu helposti.Sosialidemokraatit SDP

Sanna Marinshared image on Instagram

SDP esitti eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle parlamentaarista yhteistyötä julkisten rakennusten sisäilma- ja homeongelmien ratkaisemiseksi. Kysyin pääministeri Sipilältä tarttuuko hän esitykseemme. Arvoisa puhemies, Haluan kysyä pääministeri Sipilältä täsmennystä äskeiseen vastaukseenne edustaja Kantolan kysymyksen osalta. Kyse ei siis ole siitä, että me toivoisimme jotakin yhteistä kahvittelua puolueiden välillä vaan me haluamme parlamentaarista yhteistyötä, jossa etsitään oikeita ratkaisuja tähän vakavaan ongelmaan. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän tutkimuksen mukaan pelkästään home- ja kosteusvauriot aiheuttavat noin puolen miljardin, siis puolen miljardin euron, kustannukset yhteiskunnassa joka vuosi. Kustannuksia syntyy muun muassa oireiden ja sairauksien tutkimisesta ja hoidosta, sairauspoissaoloista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta. Kyse on siis merkittävästä ongelmasta ihmisten terveydelle, mutta myös kansantaloudelle. SDP haluaa parlamentaarista yhteistyötä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tartutteko siihen? #eduskunta #kyselytunti Kiitos myös @uhanadesign supermukavasta Green leaves -collegesta! #Tampere rules!sannamarin

Krista Kiuru

Kiuru Krista

Kansanedustaja
kristakiuru.fi

avustaja: Leea Pennanen-Salli
Email: leea.pennanen-salli(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Valtiovarainvaliokunta ( siv.- ja tiedejaoston pj. )
Liikenne- ja viestintävaliokunta ( varajäsen )
Sivistysvaliokunta ( varajäsen )
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunta

Jos ei hyppää, ei lennä!

Olen aina saanut kuulla, että me 70-luvulla syntyneet emme koskaan tule saamaan aikaan mitään suurta. Me emme ole luoneet tyhjästä perusturvaa, kansakoulujärjestelmää tai osallistuneet Vanhan valtaukseen. Olen samalla sekä harmistunut että helpottunut.

Toki on niin, että monet hyvät asiat on tehty jo, mutta paljon riittää vielä töitä. Itselläni ei ole epäilystäkään, etteikö paljon voisi vielä saada aikaan. Onneksi myös satakuntalaiset luottavat 70-luvulla syntyneeseen porilaiseen, joten olen nyt muuttamassa maailmaa eduskunnassa. Haaste on siis otettu vastaan.

Jos ei hyppää, ei lennä! Mitään ei voi saada aikaan, ellei ole uskallusta ja rohkeutta aloittamiseen tai puuttumiseen. Siksi haluan suhtautua kaikkeen avoimesti, elää monipuolisesti elämästä nautiskellen, oppia jatkuvasti uusia asioita ja jakaa muiden kanssa elämäni pääomaa. Nuorena se tarkoitti filosofian ja yhteiskuntatieteiden opintoja, mutta myös yleissivistäviä ”tiedonkeruumatkoja” muissa Turun yliopiston tiedekunnissa.

Nuorena aikuisena taas halusin valita elämäntavan, jossa voisin antaa työssäni muillekin iloa ja löytämisen riemua. Siksi aloitin filosofian jatko-opinnot ja opetin samalla filosofiaa ja ilmaisutaitoa lukiolaisille. Yhteistä kaikelle eletylle elämälleni on se, että olen aina halunnut käyttää paljon aikaa yhteisiin asioihin vaikuttamiseen. Aloitin maailman parantamisen jo kouluaikana järjestöissä, ja yhä se jatkuu.

Olen myös keräilijä ja löytäjä, sillä rakastan vieraita kulttuureja ja kieliä. Ristisanojen sijasta ratkon mieluummin iltaisin vieraan kielen harjoituksia ja näin pidän yllä aina jotakin kieliprojektia. Tunnustettakoon lopuksi vielä, että keräilen myös tilaisuuden sattuessa kenkiä ja vanhoja esineitä.