Huovinen Susanna

www.susannahuovinen.fi

Avustaja: Kirsi Airio
Email: kirsi.airio(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Valtionvarainvaliokunta
Ulkoasiainvaliokunta (varajäsen)
Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunta (varajäsen)
Ei politiikkaa pidä hylätä – se pitää vallata!

Olen nelikymppinen demarikansanedustaja Jyväskylästä. Tulin valituksi eduskuntaan kolmansissa eduskuntavaaleissani vuonna 1999. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja ennen eduskuntaan tuloani työskentelin ikäluokalleni tyypillisesti monenlaisissa projekti- ja pätkätöissä. Olen naimissa ja minulla on kaksi poikaa.

Tällä eduskuntakaudella toimin Suuren valiokunnan jäsenenä, ulkoasiainvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan varajäsenenä sekä johdan Suomen Euroopan neuvoston valtuuskuntaa ja Itämeriparlamentaarikoiden valtuuskuntaa. Varsinkin Euroopan neuvoston työltä odotan paljon, sillä demokratiatyö ja ihmisoikeusasiat ovat olleet koko poliittisen toimintani ajan minulle hyvin tärkeitä.

Poliitikon arjessa harrastuksille jää niukalti aikaa, varsinkin kun haluan kaiken liikenevän vapaa-ajan viettää perheeni seurassa. Yritän silti myös huolehtia kunnostani muun muassa lenkkeilemällä ja zumbaamalla.

Minulle on tärkeää se, että suomalainen hyvinvointiyhteiskunta säilyy ja kehittyy. Pienenä kansakuntana meillä ei ole varaa jättää ketään syrjään. Jokaiselle ihmiselle on annettava mahdollisuus löytää oma lahjakkuutensa ja tapa, jolla voi olla osallisena ympäröivässä yhteiskunnassa. Työväenliikkeen satavuotinen työ jatkuu, sillä edelleen tarvitaan työtä tasa-arvon puolesta.