Parrakas mies ruskeassa takissa metsässä.

Jäsenelle

Valta SDP:ssä kuuluu jäsenistölle, jota yhdistää vastuu yhteisistä arvoista, yhteisesti päätetyt säännöt ja vapaaehtoinen järjestötyö. Tälle sivulle olemme koonneet hyödyllistä tietoa jäsenillemme.

Lataa OmaSDP-sovellus

OmaSDP-sovellus on SDP:n jäsenille suunnattu web-sovellus, joka löytyy osoitteesta mobiili.sdp.fi. OmaSDP-sovelluksessa voit muun muassa äänestää puolueen jäsenäänestyksissä, tarkistaa jäsennumerosi ja löytää jäsenlaskusi helposti.

Kirjaudut sovellukseen jäsenrekisteritunnuksillasi tai pankkitunnuksilla. Mikäli et omista jäsenrekisterin käyttöoikeuksia on kaikkien jäsenten käyttäjätunnus oma jäsennumero. Oman salasanan voit itse luoda oman sovelluksen kirjautumissivulta. Onnistuneen kirjautumisen jälkeen puhelimesi selain ehdottaa sovelluksen asentamista. Voit käyttää sovellusta myös suoraan puhelimesi selaimesta tai tietokoneelta.

Lataa ohje OmaSDP:n lataamiseen (pdf)

Suosittele SDP:n jäsenyyttä

Jokainen SDP:n jäsen, joka hankkii yhden uuden jäsenen puolueelle, saa itselleen 25 euron arvoisen R-kioskin lahjakortin. Jäsenyyttä kannattaa suositella kavereille, tutuille, perheelle ja työkavereille. Oikeudenmukaisemman maailman rakentaminen on aina tehokkaampaa ja hauskempaa isommalla joukolla.

• Suosittelijan pitää olla SDP:n jäsen.
    • Suosittelijan nimi ja yhteystiedot tulee kirjata liittyvän jäsenen jäsenhakemuslomakkeeseen.
    • R-kioskin lahjakortti lähetetään jäsenyyden suosittelijalle, kun uuden jäsenen ensimmäinen jäsenmaksuerä on maksettuna. Jäsenmaksulaskutus tehdään kaksi kertaa vuodessa.
    • Jäseniä voi hankkia useamman. Suosittelija saa jokaisesta liittyneestä jäsenestä yhden lahjakortin.
    • Kampanja on voimassa toistaiseksi.
    • Verohallinnon ohjeistuksen mukaan jäsenhankinnan perusteella annettavat vapaavalintaiset lahjakortit ovat vastiketta yleishyödyllisen yhteisön hyväksi tehdystä työstä, joten palkintojen käypä arvo on jäsenhankkijoiden veronalaista tuloa. Lahjakortin saajan tulee ilmoittaa lahjan arvo itse tulorekisteriin.

Jäsenmaksut

Jäsenmaksu määräytyy muun muassa iän ja piirijärjestön mukaan. Omalle osastolle on mahdollista maksaa tukijäsenmaksua. Jäsenmaksu peritään oletuksena kahdessa osassa, maalis- ja syyskuussa. Jäsenmaksun voi myös maksaa yhdessä osassa, jolloin maksu peritään maaliskuussa. Jos haluat maksaa jäsenmaksun yhdessä osassa, voit ilmoittaa tämän OmaSDP:ssä tiedoissasi.

• 58 € vuodessa (Alle 29-vuotiaat: 14 € vuodessa)

• 27 € vuodessa

Jäsen voi tarvittaessa hakea alennettua jäsenmaksua tilapäisesti huonontuneen taloustilanteen vuoksi omalta yhdistykseltään. Mikäli tilanteesi on sellainen, että olisi sopivampi maksaa alennettua jäsenmaksua, voit olla yhteydessä osastosi puheenjohtajaan tai rahastonhoitajaan. Piirin henkilöjäsenenä voit hakea alennettua jäsenmaksua oman piirisi piirihallituksen kautta. Asian käsittelyn tulee olla luottamuksellinen, mutta johtokunta voi muuten päättää käsittelytavasta. Käsittelyn jälkeen osasto ilmoittaa päätökset jäsenpalveluun ilman perusteluita.

• 120 € vuodessa jäseniltä, joiden kuukausitulo ylittää 3 600 euroa.

Tukijäsenmaksu maksetaan varsinaisen jäsenmaksun lisäksi. Voit ilmoittaa halustasi maksaa tukijäsenmaksua yhdistyksesi jäsenasioidenhoitajalla tai puheenjohtajalle.

• Jäsenmaksua ei peritä varattomilta jäseniltä, yhdistyksen johtokunnan päätöksellä. Puolueosaston jäsen, joka elää yksinomaan kansaneläkkeen varassa, voidaan hakemuksesta puolueosaston päätöksellä vapauttaa kokonaan 1 momentissa mainitusta jäsenmaksusta.

Johtokunta käsittelee luottamuksellisesti perusteet maksuvapaudelle. Puolueosastot toimittavat päätökset puoluetoimistolle ilman perusteluosioita.

Kaikki maksuja koskevat muutokset (ei sääntöjen mukaiset) päättää yhdistyksen johtokunta. Maksumuutokset tulevat voimaan, kun ne on ilmoitettu jäsenpalveluun.

• Vapaajäsenyyden ehdot ovat 65 vuoden ikä, vähintään 30 vuoden yhtäjaksoinen jäsenyys ja maksetut jäsenmaksut. Kaikkien näiden ehtojen tulee täyttyä. Vapaajäsen voi kuitenkin halutessaan maksaa jäsenmaksua, joko normaalina tai alennettuna. Tämä ei poista vapaajäsenyyttä vaan tekee jäsenestä maksavan vapaajäsenen.

Vapaajäsenyys täytyy erikseen hakea ottamalla yhteyttä SDP:n jäsenpalveluun verkkolomakkeella. Mikäli kaikki kolme ehtoa täyttyy, myönnetään se aina.

Turvallisemman tilan SDP

Jokainen sosialidemokraattiset arvot tunnustava henkilö on tervetullut mukaan puolueen toimintaan. Jotta osallistuminen olisi kaikille mahdollista, edellytämme sitoutumista turvallisemman tilan periaatteisiin. SDP ei hyväksy toiminnassaan, tiloissaan tai tapahtumissa minkäänlaista epäasiallista käyttäytymistä, häirintää tai syrjintää.

Turvallisemman tilan SDP

Hyödynnä Turvan vakuutusedut SDP:n jäsenelle

Vakuutusyhtiö Turva tarjoaa SDP:n jäsenille alennuksen vakuutuksista.

SDP:n järjestötehtävissä ja -tilaisuuksissa puolueen jäsenet on vakuutettu Turvan Järjestövakuutuksella.

OmaSDP -opas

Kolme nuorta ihmistä nojaamassa sillan kaiteeseen auringonpaisteessa.

OmaSDP-opas

SDP:n järjestötoiminnan opas on tarkoitettu kaikille paikallistoiminnassa mukana oleville.

Tutustu Oma SDP -oppaaseen