Viesti hallituksen puoliväliriiheen: Työllisyys vaatii lisätoimia, hallitus ei saa nukkua ”Ruususen unta”

Tarja Filatov

Sosialidemokraattisen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen huolestuivat työ- ja elinkeinoministeriön julkaistua tänään kaksi analyysia: Maakuntien suhdannekatsaus 2017 ja kevään 2017 Alueelliset kehitysnäkymät -katsauksen.

– Hallituksella ei ole varaa enää jatkaa ”Ruususen unta” työllistämistoimissa ja jatkaa leikkauslinjaa. Molemmat asiakirjat paljastavat, että hento käänne ylös taantumasta vaatii hallitukselta tarkkoja täsmätoimia työllisyyteen. Kaikki on pidettävä mukana, eikä syrjäytymisen lisääntymiseltä voi ummistaa silmiä, linjaavat SDP:n kansanedustajat Filatov, Mäkisalo-Ropponen ja Nurminen.

– Vaikka taantumasta ollaan nousemassa, niin uusimmat raportit todistavat, että pitkäaikaistyöttömyys kasvaa Pirkanmaan lisäksi neljässä muussa maakunnissa. Suunta on taitettava. Uusimmassa tilastokeskuksen mittauksessa pitkäaikaistyöttömiä oli 13 300 Pirkanmaalla. Erityisen huolestuttavaa heissä on varsinkin nuorten alle 25-vuotiaiden työttömyys ja työttömyyden pitkittyminen. Ongelma on kuitenkin koko Suomessa yhteinen, koska nuorista on töissä vain 40 prosenttia koko olemassa olevasta työvoimasta. Tämä on iso haaste 100-vuotiaalle Suomelle tulevaisuudessa. Meillä ei ole varaa yhteenkään syrjäytyneeseen ja työvoiman ulkopuolelle ajautuneeseen nuoreen, summaa Nurminen.

– Hallituksen tulee käyttää näitä tietoja tarkasti hyväkseen, eikä ohittaa maakuntia, joissa vaikeudet edelleen jatkuvat pahimpina. Pitkäaikaistyöttömyydessä edelleen kasvavat Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo, Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa tarvitsevat erityistä huomiota, sanoo joensuulainen Mäkisalo-Ropponen.

– Etenkin kun yli 50-vuotiaiden osalta työttömien työnhakijoiden määrä kasvaa edelleen Pohjois-Karjalassa, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

– Monessa maakunnassa työttömyyden ennustetaan laskevan hiukan, jopa nuorisotyöttömyyden ja pitkäaikaistyöttömyyden laskua on vihdoin havaittavissa. Tämä on seurausta työvoimapolitiikan aktiivitoimista ja luonnollisesti hieno asia, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov.

–  Maakuntauudistuksessa on varmistettava, että aktiivinen työvoimapolitiikka saa lisää potkua, koska rakennetyöttömyyttä ei ole selätetty. Se uhkaa vain vaikeutua, jos kuntien ja järjestöjen tarjoamat palvelut sivuutetaan ja uskotaan yksin markkinoiden autuaaksi tekevään voimaan.

– Samaan aikaan lähes puolessa maakuntia myös työllisyysaste laskee. Se kertoo, että työllisyyden paraneminen on hiuskarvan ja harvojen alueiden ja investointien varassa. Esimerkiksi Kanta-Hämeessä työllisyysasteen ennustetaan laskevan kaksi prosenttiyksikköä vuodesta 2014. Pohjois-Karjalassa 4,5 ja Pirkanmaalla puoli prosenttiyksikköä, Filatov jatkaa.

– Ammatillisen koulutuksen leikkaukset sopivat äärimmäisen huonosti ikääntyvän Suomen tuleviin työvoiman tarpeisiin, sanoo Filatov.

– Nyt lisäuhkana on nousemassa epävakaa kansainvälisenpolitiikan tilanne ja sen vaikutukset talouden kasvuun, sote- ja makutyöttömyyden synty sekä koulutusleikkauksien aiheuttama työttömyys. Vaikka juuri osalla aloista on jo rekrytointiongelmia ja siksi juuri koulutuksen pitäisi olla rasvattuna vastaamaan kysyntään, summasivat SDP:n kansanedustajat.