Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Tuppurainen: Metsähallituksessa ei voi kuulua vain yhden isännän ääni

Tytti Tuppurainen

SDP:n kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tytti Tuppurainen kehottaa vielä yrittämään tasapainoista ratkaisua metsähallituslakiin. – On suuri vahinko, mikäli hallituspuolueet yrittäisivät väkisin ajaa ympäristöministeriön ja luontopalvelut nurkkaan metsähallituksessa, Tuppurainen sanoo viitaten viime viikon lehtitietoihin.

Metsähallitus on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyvät ennen kaikkea metsätalouteen liittyvä liiketoiminta sekä lähinnä luonnonsuojeluun liittyvät julkiset hallintotehtävät.

– Näiden kesken on haettava tasapainoa. Ei ole millään muotoa kestävää alistaa Luontopalveluja konsernin metsätalouspuolen ohjaukseen, Tuppurainen sanoo. Muun muassa erätarkastajat ovat virkasuhteessa olevia laillisuusvalvontaviranomaisia.

Tuppurainen vaatii, että julkisten hallintotehtävien osalta noudatetaan jatkossakin erilliskirjanpitoa, ja että ministeriöiden ohjausroolit ovat selkeitä ja johdonmukaisia. – Johtamisjärjestelmää on selkeytettävä, mutta ajatus yhden isännän ylivallasta on epärealistinen.

Kansalaiset ovat ilmaisseet selkeästi huolensa lakiesityksestä, Tuppurainen sanoo. Metsähallitusta koskevaan adressiin on tullut jo yli satatuhatta allekirjoitusta.

– Ihmisiä huolettaa retkeily-, luonto- ja virkistysnäkökulmien jääminen liiketoiminnan jalkoihin. SDP on johdonmukaisesti jo viime vaalikaudella korostanut jokamiehen oikeuksien ja yleiskalastusoikeuksien toteutumista. Siksi emme lämpene ajatukselle lakiesitykseen sisältyvästä uudesta kolmannesta taseesta metsähallitukseen.

Pidämme parempana sitä, että retkeilyalueet ja muut liiketoiminnan ulkopuoliset alueet kuuluisivat julkisten hallintotehtävien yksikköön eli luonnonsuojelutaseen alle. Näin varmistetaan se, etteivät retkeilyalueiden käytöstä tulla rahastamaan. Yhdymme tässä Suomen Vapaa-ajankalastajien, Suomen Ladun ja WWF:n kritiikkiin, Tuppurainen kertoo.

Metsähallituslain eduskuntakäsittelyyn on varattava riittävästi aikaa, toteaa mietintöä valmistelevan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tuppurainen. – Kyseessä on kansallisomaisuus, jonka kohtaloa ei pidä sinetöidä hätiköiden.