Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Tuppurainen: Metsähallituksessa ei voi kuulua vain yhden isännän ääni

Tytti Tuppurainen

SDP:n kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tytti Tuppurainen kehottaa vielä yrittämään tasapainoista ratkaisua metsähallituslakiin. – On suuri vahinko, mikäli hallituspuolueet yrittäisivät väkisin ajaa ympäristöministeriön ja luontopalvelut nurkkaan metsähallituksessa, Tuppurainen sanoo viitaten viime viikon lehtitietoihin.

Metsähallitus on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyvät ennen kaikkea metsätalouteen liittyvä liiketoiminta sekä lähinnä luonnonsuojeluun liittyvät julkiset hallintotehtävät.

– Näiden kesken on haettava tasapainoa. Ei ole millään muotoa kestävää alistaa Luontopalveluja konsernin metsätalouspuolen ohjaukseen, Tuppurainen sanoo. Muun muassa erätarkastajat ovat virkasuhteessa olevia laillisuusvalvontaviranomaisia.

Tuppurainen vaatii, että julkisten hallintotehtävien osalta noudatetaan jatkossakin erilliskirjanpitoa, ja että ministeriöiden ohjausroolit ovat selkeitä ja johdonmukaisia. – Johtamisjärjestelmää on selkeytettävä, mutta ajatus yhden isännän ylivallasta on epärealistinen.

Kansalaiset ovat ilmaisseet selkeästi huolensa lakiesityksestä, Tuppurainen sanoo. Metsähallitusta koskevaan adressiin on tullut jo yli satatuhatta allekirjoitusta.

– Ihmisiä huolettaa retkeily-, luonto- ja virkistysnäkökulmien jääminen liiketoiminnan jalkoihin. SDP on johdonmukaisesti jo viime vaalikaudella korostanut jokamiehen oikeuksien ja yleiskalastusoikeuksien toteutumista. Siksi emme lämpene ajatukselle lakiesitykseen sisältyvästä uudesta kolmannesta taseesta metsähallitukseen.

Pidämme parempana sitä, että retkeilyalueet ja muut liiketoiminnan ulkopuoliset alueet kuuluisivat julkisten hallintotehtävien yksikköön eli luonnonsuojelutaseen alle. Näin varmistetaan se, etteivät retkeilyalueiden käytöstä tulla rahastamaan. Yhdymme tässä Suomen Vapaa-ajankalastajien, Suomen Ladun ja WWF:n kritiikkiin, Tuppurainen kertoo.

Metsähallituslain eduskuntakäsittelyyn on varattava riittävästi aikaa, toteaa mietintöä valmistelevan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tuppurainen. – Kyseessä on kansallisomaisuus, jonka kohtaloa ei pidä sinetöidä hätiköiden.