Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Tuppurainen: Metsähallituksessa ei voi kuulua vain yhden isännän ääni

Tytti Tuppurainen

SDP:n kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tytti Tuppurainen kehottaa vielä yrittämään tasapainoista ratkaisua metsähallituslakiin. – On suuri vahinko, mikäli hallituspuolueet yrittäisivät väkisin ajaa ympäristöministeriön ja luontopalvelut nurkkaan metsähallituksessa, Tuppurainen sanoo viitaten viime viikon lehtitietoihin.

Metsähallitus on ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa yhdistyvät ennen kaikkea metsätalouteen liittyvä liiketoiminta sekä lähinnä luonnonsuojeluun liittyvät julkiset hallintotehtävät.

– Näiden kesken on haettava tasapainoa. Ei ole millään muotoa kestävää alistaa Luontopalveluja konsernin metsätalouspuolen ohjaukseen, Tuppurainen sanoo. Muun muassa erätarkastajat ovat virkasuhteessa olevia laillisuusvalvontaviranomaisia.

Tuppurainen vaatii, että julkisten hallintotehtävien osalta noudatetaan jatkossakin erilliskirjanpitoa, ja että ministeriöiden ohjausroolit ovat selkeitä ja johdonmukaisia. – Johtamisjärjestelmää on selkeytettävä, mutta ajatus yhden isännän ylivallasta on epärealistinen.

Kansalaiset ovat ilmaisseet selkeästi huolensa lakiesityksestä, Tuppurainen sanoo. Metsähallitusta koskevaan adressiin on tullut jo yli satatuhatta allekirjoitusta.

– Ihmisiä huolettaa retkeily-, luonto- ja virkistysnäkökulmien jääminen liiketoiminnan jalkoihin. SDP on johdonmukaisesti jo viime vaalikaudella korostanut jokamiehen oikeuksien ja yleiskalastusoikeuksien toteutumista. Siksi emme lämpene ajatukselle lakiesitykseen sisältyvästä uudesta kolmannesta taseesta metsähallitukseen.

Pidämme parempana sitä, että retkeilyalueet ja muut liiketoiminnan ulkopuoliset alueet kuuluisivat julkisten hallintotehtävien yksikköön eli luonnonsuojelutaseen alle. Näin varmistetaan se, etteivät retkeilyalueiden käytöstä tulla rahastamaan. Yhdymme tässä Suomen Vapaa-ajankalastajien, Suomen Ladun ja WWF:n kritiikkiin, Tuppurainen kertoo.

Metsähallituslain eduskuntakäsittelyyn on varattava riittävästi aikaa, toteaa mietintöä valmistelevan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tuppurainen. – Kyseessä on kansallisomaisuus, jonka kohtaloa ei pidä sinetöidä hätiköiden.