Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Taavitsainen moittii hallitusta välinpitämättömyydestä työttömyyden edessä

Satu Taavitsainen

Eduskunnan lisätalousarvion lähetekeskustelussa SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen moitti hallitusta välinpitämättömyydestä työttömyyden edessä.

– Lisätalousarviosta puuttuvat palkkatukirahat. Hallitus sysää vastuun yksilöille ja ihmisten itse pitäisi ratkaista työttömyys. SDP:n mielestä valtion pitää olla ratkomassa työttömyysongelmaa, eikä valtio voi vetäytyä vastuustaan ja hylätä ihmisiä oman onnensa nojaan. Työttömyys on meidän mielestä enemmän yhteiskunnan epäonnistumista, ei ihmisten epäonnistumista, sanoo Taavitsainen.

– Työttömyys ei ole elämäntyylivalinta, vaan yleensä on kysymys siitä, että työpaikkoja ei ole tarjolla. Kansalaisten perustuslaillinen oikeus työhön edellyttää mielestäni julkiselta vallalta toimenpiteitä ja rahoitusta. Koko hyvinvointivaltion perusta on mahdollisimman kattava työllisyys ja perusajatus on: ”Jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeittensa mukaan”. Jos osallisuus yhteiskunnan toimintaan heikkenee, hyvinvoinnin perusta järkkyy, Taavitsainen linjaa.

Taavitsaisen mukaan valtion palkkatukirahoilla on kiistatta keskeinen rooli työttömien, etenkin nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työelämään pääsemisessä.

– Työnhakijat on pidettävä työkykyisinä. Nuoret työttömät syrjäytyvät hyvin nopeasti – jo kolmen kuukauden työttömyys pistää nuoren elämän sekaisin. Työttömät nuoret ovat muita huomattavasti tyytymättömämpiä elämäänsä, kertoo Taavitsainen.

– Varsinkin niille nuorille, joilla ei vielä ole työelämän kokemusta, palkkatukityö avaa konkreettisen mahdollisuuden saada jalkaa työelämän oven väliin, saada palkkaa, ylläpitää henkistä hyvinvointia, fyysistä toimeliaisuutta ja arjen hallintaa. Nuoret saavat kokemusta osallistumisesta, yhteenkuuluvuudesta ja työelämän perusteiden hallinnasta. Tämä kaikki on kiistatta työelämässä tarvittavan kokemuksen hankkimista, sanoo Taavitsainen.

Taavitsainen huolehtii 3. sektorin järjestöistä, joista tulleet tuoreet tiedot puhuvat karua kieltään: palkkatuet ovat jo loppuneet heti alkuvuonna ja hallitus aikoo jättää yhdistykset kokonaan vaille palkkatukia. Tämä on aivan järjetöntä. Yleishyödylliset yhdistykset osaltaan täydentävät kuntien palveluja, esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan järjestöt. Näistä voittoa tuottamattomista järjestöistä ei rahat valu veroparatiiseihin, vaan kilahtavat palkoista maksettavina verotuloina kuntien ja valtion kassaan.

– Yksiselitteisesti työllisyysmäärärahoja on aivan liian vähän tarpeeseen nähden ja määrärahoihin pitää saada nopeasti rahoitusta lisäbudjetilla, jotta katastrofaaliselta tilanteelta vältytään. Palkkatukirahat riittäisivät, jos hallitus antaisi luvan käyttää palkkatukena valtion maksamaa työttömyysturvan osuutta eli peruspäivärahaa, työmarkkinatukea ja ansiosidonnaisen päivärahan perusosaa. Tälle asialle hallitus saisi SDP:n ja työmarkkinajärjestöjen tuen. Huoli työttömyydestä on yhteinen. Toivoisi, että keinotkin sen ratkaisemiseksi olisivat yhteiset, Taavitsainen päättää.